无系之舟

在世界行走中的随想和随笔,耕耘为一块自留地,送给自己,奉给天地,结识一起同行的伙伴们。。。
个人资料
正文

读查理。卓别林的诗“当我真正开始爱自己”

(2021-09-26 05:31:41) 下一个

读查理。卓别林的诗“当我真正开始爱自己”

无系之舟,2021。09。25

*后附英语原文,原始译者:微信公众号关老师,本人做了一些表达上的修改;

**据说这首诗是卓别林写于他70岁生日的当天,那么就应该是写于1959年的4月16日;大师是1889年4月16日生于伦敦,1977年12月25日在瑞士去世。

       我第一次读到这首诗时,是我到太平洋彼岸不久,那时脑子里还没有过“爱自己”的概念。我住家的房东太太(我们成了几十年的好朋友)对我讲的“一个不懂爱自己的人是不会爱别人的”这样的话,我似懂非懂,甚至有些困惑。

       我只记得从小到大,我们这代人,每个人都要努力成为象白求恩医生那样毫无自私自利之心的高尚的人,那不就是等于全心全意得爱别人吗?怎么会要先爱自己呢?

       我只记得从小到大,学校,老师,社会都在教导我们要爱祖国,爱人民,爱党,爱劳动,爱公共财物。。。唯独没有人告诉我们要爱家人,更没有人告诉我们要爱自己。

       前些天,无意中又读到这首诗,非常触动,这么多年在西方生活之后,终于懂的了一个有意义的人生,要从爱自己,尊重自己开始的道理,而且这首诗把什么叫爱自己写得淋漓尽致,这是一位艺术大师的生活总结。现在对至少三,四十岁以下的中国年轻人,即使是在国内教育下长大的,也多多少少会懂得爱自己,尊重自己的的道理了(也许因为某些客观因素被曲解了)。

       我想把这首诗原原本本地放在这里,不做任何评述,请读者来体会什么是爱自己,为什么不懂如何爱自己的人是不可能真正爱别人和与别人和谐生活的?希望读者也喜欢卓别林大师的这个诗作。

 

当我开始真正爱自己

查理。卓别林

 

       当我开始真正爱自己,我才知道,所有的痛苦,情感的折磨,都只是提醒自己,生活不要违背自己的本心。今天,我明白了,这叫做“真实”。

       当我开始真正爱自己,我才懂得,时机不对,也不等做好准备,就把自己的愿望强加他人,即使那个人就是自己,是多么无礼!

       当我开始真正爱自己,我不再渴求别样的人生,我明白任何发生在我身边的事情都是对我成长的激励,如今,我才知道这就是“成熟”。

      当我开始真正爱我自己,我才明白,在所有的过往中,一直是在正确的时间,正确的地点,发生了恰如其分的事情,如此,我得以平静。现在我明白,这就是“自信”。

       当我开始真正爱我自己,我不再浪费我自己的时间,不再去规划未来宏伟的蓝图,如今我只做能带来欢乐和愉快的事,做自己热爱,喜欢的事,按自己的方式,依照自己的节奏,现在我叫这是“简单”。

       当我开始真正爱我自己,我开始远离一切不健康和让我走下坡路的东西,无论是人,食物,还是事情或环境。过去,我曾把这种态度叫做“健康的利己主义”。现在我明白了,这是“自爱”。

       当我开始真正爱我自己,我不再总是努力保持永远正确很少认为自己错。我知道了这是“谦虚”。

       当我开始真正爱我自己,我不再沉溺于过去,也不会为明天担忧,而仅仅活在此时此地发生的一切之中,如此日复一日,这就是“充实”。

       当我开始真正爱我自己,我明白,思绪会打搅自己,会让人生病,而我懂了要唤起理智的力量,将理智和心灵连为一体,这就是自己“心灵的智慧”。

       我们不再惧怕自己内心或和他人的分歧,矛盾和难题,没有星星碰撞,碎裂,那会有新世界的诞生,我明白了其实这就是“生命”!

 

附录

AS I BEGEN TO LOVE MYSELF

 By Charlie Chaplin

As I began to love myself I found that anguish and emotional suffering are only warning signs that I was living against my own truth.  Today, I know this is “AUTHENTICITY”.

As I began to love myself I understood how much it can offend somebody if I try to force my desires on this person, even though I knew the time was not right and the person was not ready for it, and even though this person was me. Today, I call it “RESPECT”.

As I began to love myself I stopped craving for a different life, and I could see that everything that surrounded me was inviting me to grow. Today I call it “MATURITY”.

As I began to love myself I understood that at any circumstance, I’m in the right place at the right time, and everything happens at the exactly right moment. So I could be calm. Today I call it “SELF-CONFIDENCE”.

As I began to love myself I quit stealing my own time, and I stopped designing huge projects for the future. Today, I only do what brings me joy and happiness, things I love to do and that make my heart cheer, and I do them in my own way and in my own rhythm. Today I call it “SIMPLICITY”.

As I began to love myself I freed myself of anything that is no good for my health food, people, things, situations, and everything that drew me down and away from myself. At first I called attitude a healthy egoism. Today I knew it is “LOVE OF ONESELF”.

As I began to love myself I quit trying to always be right, and ever since I was wrong less of the time. Today I discovered that is “MODESTY”.

As I began to love myself I refused to go on living in the past and worry about the future. Now I only live for the moment, where everything is happening. Today I live each day, day by day, and I call it “FULFILLMENT”. 

As I began to love myself I recognized that my mind can disturb me and it can make me sick. But as I connected it to my heart, my mind became a valuable ally. Today I call this connection “WISDOM THE HEART”.

We no longer need to fear arguments, confrontations or any kind of problems with ourselves or others. Even stars collide, and out of their crashing new worlds are born. Today, I knew “THAT IS LIFE”!

  

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.