个人资料
正文

后院的故事—45—落果

(2017-10-18 14:06:25) 下一个

落果 

 很久没有收拾院子。草坪有些荒了,里面满是掉落的苹果。

真是秋了。我看着落果叹息着。

很多苹果仍挂在另一棵树上,树下落果一片。我看着满树羞色,却没有心情去把它们请下来。天上的阴云移动着,不时有些雨,院落的一切都是湿漉漉的。我看着荒芜的院落,心也在沉去。很多时候,心情决定着生活。

大部分业余时间都耗在了鸽溪,伊甸的院落便懒得打理。与其说懒惰,不如说是有些抑郁。我在想着怎样才能重拾心境,让自己回归以往。从前听人说起老光棍的日子,总不免感到几分凄惨。我想,自己现在的生活,或许也能成为别人的谈资了。

我看着院落,想着那些在水池泡了几天的碗筷。泡碗筷的水已经有了不悦的味道。或许,快生鱼虫了吧。

池塘的水清澈见底。没有鱼虫。些许游鱼在水中懒散着。我想笑。这些鱼儿的家,比我住的屋子干净得太多了。

几天来沉云一直布满天空。秋风不断,树上的叶在渐渐稀落。我想起了春天。苹果开花的时候,我在想着秋日的收获。

秋日的收获?。。。

此时,在秋的时节,我站在院落,对树上树下红红的苹果只是看着。很多苹果已经烂掉了。我在想着,或许该做些果酱,让自己也能有对早餐的欲望。一天只吃一顿“饭”的日子,又已经很久了。

在职业的舞台上需要微笑、知识和潇洒,但人们无法想象我的生活。讲台上那些美丽机智的词语,那些对病患的解释和治疗,对病人的鼓励和安慰,对健康的建议和劝诫,都是说给别人的。我从未想过该对自己说些什么。

或许好笑,但我的确不知道,世界上会有多少人,也在经历着这样的生活。

心情决定着生活。走在世界总会面对烦扰的出现,而心情往往又被烦扰左右着。性格,有时真会把自己迫进角落。

烦扰是性格的郁结,却又会体现在现实的生活。我感到,人生所展现的,其实都是性格。从童年开始,个性便会体现在每个人的困惑或烦恼,只是大多数人感受的仅仅是烦恼,并未看到烦恼之后的性格。

“性格决定命运。” 简单的哲思,先人其实早已阐明了人生之惑。

伊甸的花园不大,但在这小小的院落,我曾把希望充满了生活。如今,我站在这个曾经赋予我很多希望的院落,希望能寻回以往的感受。

当我挖出第一锹土时,便是把幻想开启。此前我并无做花园的经验,也不懂得怎样去设计花园。但我一直感到,心念与自然的交融总是简单的,也似乎很容易实现。

当我挖好池塘,种上花草,色彩便开始渐渐出现。我曾看着小小的院落,在想着怎样把这一切写进生活。那时我刚刚开始学写文字,在新浪的博客。

我后来也曾打算去写一个英文博客。但在一个英文网站上只写了一集,便没有继续。那个博客网址多数时候无法打开,最后,我连进入博客的密码也忘记了。

因为花园的色彩,那时的自己在心底也把希望描绘着。文字里我曾写下了一句:“While in the garden, I could feel something hard deep inside melting away whenever I see the reflections of all colours tied their knots in the pond. (身在院落,每当我看到那些色彩的纽带倒映池塘,便会感到郁于心底的硬结在缓缓融化着。)”(英文原始博文见附)

且不说当时院落色彩的娇艳,对于我,如果种下的花卉已知,缔结色彩的纽带是容易的。那时水中的倒影迷人,树上的苹果,也是捧在掌心的。

此时,我站在院落,看着荒芜和落果,在试图找回那些所失去的。花园里很多往日的花卉已经消失了。水塘里睡莲稀疏,但池水依旧清澈。

我想着伊甸镇外的山坡,想着爱河河谷。这座坐落在爱河河谷的花园是幽隐的,如同很多家的花园一样,人们不知道它的存在。

我在想着,在悠长的爱河河谷,会有多少这样的花园,因为心情而荒芜着?

我也在想着河谷的风景。在这个时节,走去河谷深处,便会走进秋色。爱河桥,曾是我常去的地方,但我已经很久没有带丝黛拉走去河边了。那里有一片幽幽的森林,在此时节,那里的色彩想必也会一如以往。

此时此刻,我看着院落零星的秋花和满地落果,在回忆着院落往日的模样。我感到心的世界如同院落,当木屋被竹丛和青藤遮掩,当种下的果树长大,当花草隐去围栏,心和院落仿佛都在变小。

我知道,地上的落叶和落果,在经过一个冬天后便消失不在了。自然的回归是一份希望,也是一种必然。那时的我在院落,又会希望春花烂漫,又会期待秋天的收获。

但生活是用心情去书写的。我不知道那时的自己,会怎样看待秋果。

人生如梦,却总是超越现实。从青春的朦胧走到如今的纷然,人们无论快乐还是痛苦,梦幻的色彩依旧,也总在反差着现实的味道。梦幻都是美丽的,恍如天籁,宛若花朵,也都是用心去感受的。我想,人间的梦幻总是如此。当一份期许在心,有谁在意时节和距离的阻隔?

因为现实,人们才会虚拟出桃源。但世界是被现实左右的,人们于是也只有置身世间,才能试图感受世外。世外纯属幻境,因为没有人能说清世外的模样。或许那里有一份清闲,一份淡然,一窗风景,一泓无波的湖水。。。

我看到,对于大多数人,风景,湖水,清闲都是能够得到的,只有面对世界的淡然难以获取。

我也看到,世外的淡然人们都在寻求,但有多少人能够知道淡然的苦痛?

一如面对眼前的落果,淡然是失去激情,是失掉人间的味道,是抛却不该失去的,要付出岁月的代价,最终的结局也往往都是冷酷的。

。。。。。。

此时,我站在伊甸的院落,不愿再去思索。天上的沉云在移动着,云上的世界,本该属于我。我知道世界上能走过纷扰的路很多,远方依旧有诗,也有花朵。

在连接果实与花朵的时节,我本不该用如此的心情去写下这些文字。无论是否拥有阳光和温暖,生活都是该用花朵和果篮去妆点的。

我看着院落的落果,心底在缓缓浮现久违的温暖。我恍间感到,无论人间的世界怎样,我其实是要感谢这些果树的。我只是让这些树延续了生命,但这些忠实的果树,无论经历怎样的寒冷和风雨,总会用春花和果实回报着我。

当阳光透过云层的时候,我走进屋,洗碗,然后找出一些塑筐纸箱,换鞋,再次走进院落。。。

感谢!

此篇续接在新浪博客

http://blog.sina.com.cn/s/articlelist_1985431601_1_1.html

附:The Backyard Story-1

I’m not surprised to see the marsh marigold begin to unfold their heart-shaped leaves and the fish start to ripple the pond. It is a warm day in late February. A wood pigeon coos for his mate in a nearby tree, and all of the creatures are listening. A robin starts to investigate the bird table where I just restocked seeds.

I know the flowers would soon brighten up the garden. The early blossoms answer the spring very well ever since the mash marigold settled by the pond. I love this plant, without any obligation it serenades my long lost season ahead of most of the spring lovers. Every day is not like the other in the spring if your world is shared by plants and birds and fish. I like to idle in the garden watching the foliage glittering in the sun, and listening to the splash of happy fish. I like to be carried away by the songs of spring-greeting birds far or near, and by all of the peacefulness you could reach with your heart. All the plants around me are oxygenators, even the most modest. They are transformers of this small world where you could see all those you love and all those you have lost, where you could feel something which you’d like to take in before you release a big sigh.

Be positive, I would say to myself, it's the only way out. If you cannot create the world, create whatever you can, no matter how small it is.
I like to see the cascades of flowers of the alpines on the little rockery I made a few years ago. The rocks were already softened by these gentle alpines. I like all those profile low but dwell high. Wherever I saw rock plants in Alps or Himalayas, I could see the gentle side of mountains and glaciers. While in the garden, I could feel something hard deep inside melting away whenever I see the reflections of all colours tied their knots in the pond.

The spring is rising with the sun. It’s getting warmer in recent days but far from reclaiming the warmth that would encourage the growth of everything. However, I’m glad to see the growing spring, and the fish are glad too, and the birds, and everything.

This is my first garden, and it was started from nothing but rubbish and chest-high weeds cultivated by previous occupiers, who knows how many.

For a long time since childhood I had dreamed about a garden of my own. It might not be in good size but big enough to wander my heart in.

Nothing but natural is my way. For a long time I have noticed I am a country person. I feel at home in the open and in the wild. I am not a gardener, but I do appreciate gardeners who display their kinship with the country.

I'll try to be one of them.

For a long time since childhood I have dreamed there must be a corner in the world where I could enjoy myself, where I could make my hands dirty. I became a grown-up many years ago, but the dream went on growing. When I viewed this house with a weedy backyard a few years ago, I dreamed, but not much. When I got the key, I dreamed a bit more, and not long after that, I started the dream with my hands…

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
博主已关闭评论