蕭十九小说原创

让鄙视的更鄙视,喜欢的更喜欢
正文

飞鸟急

(2007-04-16 15:32:41) 下一个

“这么穷你还写诗?”

“写。”

“没钱还写个鸟啊?”

“就是写鸟。”

“你写的是什么?”

“飞鸟急。” 

 

1.

夏天迷途的寡妇,来到我的窗前唱歌,又走了。

秋天的光棍,他们没什么可唱,只叹息一声,继续打游戏。

Stray widows of summer come to my window to sing and fly away.

And yellow widowers of autumn, which have no songs, sit there and play game, with a sign.

2.

世界今晨在我窗前醒来,我如同一个路人似的,停留了一会,向他点点头又走过,去了。

The world wakes up at my window this morning where I like a pass-by stop for a moment, nod to him and go.

3.

朋友的朋友,告诉我该还钱了。

我便给了他。

Some friends of my friends told me it’s time to pay off.

I did it.

4.

我把时间看错了,反说它欺骗了我。

I read the time wrong and say that it deceives me.

5.

神对人说:“我错过太多所以忘记,爱你太多所以离开。”

God says to man, “I miss too much therefore I forget, love you too much therefore leave.”

6.

你把支票递给我,不同我说什么话。

而我觉得,为了这个,我已等了很久。

You gave me the check and talked to me of nothing and I felt that for this I had been waiting long.

7.

他把他的老婆当作他的上帝。

当他的老婆笑的时候他自己却哭了。

He has made his wife his god.        

When his wife laughs he starts to cry himself.

8.

我没有投射自己的影子在我的路上,

因为我背后还没有一盏燃点起来的明灯。

I didn’t cast my own shadow upon my path,

because I haven’t a lamp that has been lighted on my back.

9.

“通过雨,我送了我的情书给你。”

“雪已经替我做了回答,那是我冻结的泪花。”

“In the rain I sent the love letters to you.”

“I leave my answer in frozen tears upon the snow.”

10.

如果你因为错过buffet而流泪,那么你也将错过火锅了。

If you shed tears when you miss the buffet, you also miss the chaffy dish.

11.

有一次,我梦见你是不问我要钱的。

我醒了,却知道你原来还是要的。

Once I dreamt that I don’t need pay,I wake up to find that I must pay as before.

12.

“浴缸啊,你说的是什么?”

“是永恒的疲惫。”

“马桶啊,你回答的话是什么?”

“是永恒的歌声。”

“What language is thine, my bathtub?”

“The language of eternal exhaustion.”

“What language is the answer, my closetool?”

“The language of eternal songs.”

13.

人儿愿为一头猪。猪儿愿为一头人。

The man wishes it were a pig.The pig wishes it were a man.

14.

不要因为拉不出屎而去责怪地球没有吸引力。

Do not blame the pathetic earth because of your constipation.

15.

心供应血液给身体,身体却反过来伤害它。

My heart supplies blood to my body and my body responses with hurts.

16.

每一个孩子出生时都带来信息说:其实我是个演员。

Every child comes with the message that I am actually an actor.

17.

露水是花蕾的情人,也就是说,他既是谋杀花蕾的凶手,也是挽救花蕾的恩人。

The dew is the lover of bud; therefore he is both her murder and her benefactor.

18.

云彩每天都在天空中游走,很多年, 有时落泪。

谁也不知他们在找什么,为谁流泪。

The clouds ramble in the sky everyday,many years, shed tears ever and again.

Even Gods do not know what they are looking for, whom their tears are weeping for.

19.

水里的游鱼是沉默的,陆地上的兽类是喧闹的,空中的飞鸟是歌唱着的。 

但是,我却兼是喧闹的鱼,歌唱着的兽和沉默的鸟。       

The fish in the water is silent, the animal on the earth is noisy, the bird in the air is singing.

But I am simultaneously the noisy fish, the singing animal and the silent bird.

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (2)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.