烟花烫

我就是我,是颜色不一样的烟火
个人资料
正文

Ron,你在天国还好吗?

(2008-09-02 18:53:01) 下一个

去年回国探亲,闲来无事的时候把以前读书时收到的贺卡翻出来看。一张绿色的生日卡从里面滑落出来,那段圆体字再加上 "Hammer season" ,我情不自禁笑出声来。

贺卡是 Ronald 在我大一精工实习的时候送的,我生日那天正在车间里挥汗如雨地磨小锤子。

 

Ronald,我还是喜欢称他 Ron。

大一暑假我选修了英语口语,他任课。因为这门课,我给自己选了个英文名字 Ruby,一晃已经用了15年。

开始选这门课的人很多,因为有外教嘛,大伙都是冲这个来的。教室里坐得满满当当。

Ron 一进来,大家哄地就笑翻了。他其实长得还是蛮帅的,四五十岁的样子,但留着圣诞老人一般的大胡子。上海的夏天多热呀,他穿着笔挺的短袖衬衫,系着领带,汗珠一个劲地往下滚,不停地喘着气擦汗。很胖很高大。

看得出来,他不是捣浆糊的人,因为他带了好多教案。

上半节课他教我们写圆体字。这让我很兴奋。高三的时候我自己练过一阵子,但英语老师阻止了我,说这样对我高考没好处,容易失分,我就打住了。这次能重新学,真是好棒。他教得很认真,每个学生都有样本可以临摹。

下半节课挺有意思,教我们诵读。我第一次接触这样抑扬顿挫的诵读,很喜欢。但学生的反响就不大好了,觉得这是浪费时间,应该教点语法之类的。

下课了,Ron 布置作业,让我们把这段课文按照他的方法读顺溜了后录在磁带里给他听。很多学生都不乐意,说他搞怪。就这样,第二次课堂里就只剩下三个学生了。

他并不很在乎学生人数的骤减,仍旧很卖力地教,汗流浃背。当时的教室里是没有空调的,真不知道他怎么能受得了。

Ron说他挺感激我们一直这么支持他,邀请我们去他住的乐乎楼玩。我们是第一次跨进专家楼,门卫看到我们跟进去还询问了一番。那个年代,和老外混在一起的基本上不是好人,反正他们都这么认为的。

因为不是在课堂上,大家显得很轻松。经过一阵子的磨练,我们蹩脚的英文似乎也变得流畅起来,大家能有些话可以讲了,不再像刚开始那样吭吭哧哧。

于是我们知道他父母离异的故事。他每天的正餐在早上4点,吃的是碾碎的白煮蛋拌mayonnaise。他很爱喝酒,家里的啤酒是成箱的(国内的啤酒都是大瓶的,他喝起来咕嘟咕嘟),伏特加也像喝白开水。抽烟,每天至少一包飞马。

我们后来常去他那里玩,主要的活动就是玩一种拼字游戏,倒是琢磨出了很多单词。

他还带我们去吃麦当劳,以至于我迷上了巨无霸里的奶酪和酸黄瓜。

我和他没什么私交,毕竟男女有别,况且他是个老外。

红宣告诉了他我生日,他特地出去买了贺卡,写得满满当当地送给我。我当时蛮激动的。

暑假结束后,他去了复旦任教。我去拜访过他几次。那年国庆放烟火,我们还一起去虹口公园看。后来不知怎么的,就渐渐疏远了。

此后,我再也没有了他的消息。

昨天,突然想起了他,他的全名猛然跃入脑海,我鬼使神差地上网输入他的名字想看看他的近况。愕然看到下面的这段文字:

Ronald J. Guichard, 62 of 23 West Third St died at 7:00 AM Tuesday (May 10, 2005) in WCA Hospital.

He was born May 20, 1942 in Jamestown a son of Lucille Willson Guichard Wheeler and the late Melvin Guichard.

He was a 1960 graduate of Southwestern Central School; received his BA from Florida International in Miami; Masters degree from Fredonia State University and his superintendents certificate from the University of Buffalo.

His teaching career began at Ripley Central School where he served as principal from 1979 until 1981. Prior to traveling the world, he owned a private High School in Miami, FL. He taught in Quito, Ecuador; Saint Martin's; Japan; Saudi, Arabia; and China for 10 years, returning to Jamestown due to ill health.

Ron was a natural born teacher. Throughout his illustrious career he inspired many to achieve their goals. He especially enjoyed theater productions working with his students on many plays. He enjoyed a great sense of humor. He will be sadly missed by his nephews Ryan LeBlanc; Gregg Guichard; and nieces, Brooke and Danielle Guichard.

Surviving besides his mother of Jamestown are a sister Judy Champlin of Warren, PA and a brother, Gregg Guichard of Lakewood.

He was preceded in death by his father who died February 15, 1983.

The funeral will be at 1 PM Friday in the Lind Funeral Home. The Rev Norman R. Gauch, pastor of Bethel Lutheran Church will officiate. Inurnment will be in Evergreen Cemetery, Sinclairville.

Friends will be received from 7-9 PM Thursday and for one hour prior to the service Friday in the funeral home.

Memorials may be made to Bethel Lutheran Church 904 West Third St Jamestown, NY 14701 or to a charity of choice.

 

怎会料到他早已离开这个世界?

 

Ron,你在天国还好吗?

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.