个人资料
  • 博客访问:
正文

十岁孩子的星夜

(2019-10-07 08:51:22) 下一个

这是儿子写的父子俩夏末去海边钓鱼时在岸边看星星的一幕。 梵高有幅画, 也叫"星夜", 画中场景, 和儿子写的有点儿不谋而和。 我试着把儿子的文章翻成中文。 有些我觉得能写得更好的地方也不修改增减了, 要忠实"原著"十岁孩子写的东西, 画面感挺强, 而且是真情实感。 因为那个晚上, 我也和儿子一样, 为那"星夜"而感动过。

 

 

儿子写的英文原文

A Starry Night

There was a giant piece of darkness surrounding us under the starry night sky. Down below, it was dark. To the left, right, front, and forward it was also dark. Only above us, millions of stars twinkled in the night sky. It looked like it was raining stars, or stars were coming down from a waterfall. I could hear the slight wind rustling around me. I could hear the soft lapping of the gentle, small waves against the old dock. It was a little bit cold as I hugged my dad in the darkness. It was only now that I understood what stars twinkling meant. The stars seemed to shine, one and another down at me. Staring far out into the darkness, I could only imagine what is laying in front of me. Looking back, I could see a little glow from the house. Looking down, I imagined how many sea creatures would be beneath my feet. My dad’s sweater felt warm, like a furnace.

 

The salty sea air stung my eyes. The smell of the sea filled my nostrils. The breeze was right around my fingers, slowly blowing them. Looking above us, I thought that the stars would all fall on top of my head. I felt so calm, cleansed, happy, and grateful. I wondered what my mom was doing. She would have wanted to be here with us. With my stomach full with some of the freshest and most delicious food I had ever had, I did not think that it could get any better than this. My entire mind was focused on the starry night above me. That starry night looked just like my blanket, with hundreds of stars woven in. I almost wanted to sleep on that hard, wooden, moldy, and old dock. It was the best night I had ever had. It seemed supernatural, almost.

 

我的翻译

星夜下广漠的黑暗环绕着我们。 往下, 往左, 往右, 往前, 一切都是黑色的, 只有往上, 百万颗星星在闪烁生辉, 如同星星组成的雨幕或瀑布, 倾泻而下。 我能听到微风在身边盘旋低鸣; 我能听到细小柔和的水波激打着旧码头。 有点冷, 黑暗中我抱紧了爸爸。 现在我终于知道什么是"闪烁的星星"了。 星星们似乎一个接一个地对我眨眼, 此起彼伏。 我看着黑暗中的远处, 只能想象那里有着什么。 房子里的灯光从身后传来。 往下看, 那里有多少海里的生物正在我脚下的水中呢? 爸爸的毛衣像火炉般很温暖。

 

海边咸咸的空气浸润着我的眼睛, 大海的气息充满我的鼻翼。 微风从我的指尖盘旋吹过。 我感觉漫天的星星像是要从天降落。 我的思绪里充满了安静, 洁净, 愉悦和感激。 妈妈这时候在干什么呢? 她应该也和我们在一起。 我刚刚享受了一顿美餐, 在如此星空下, 一切似乎都好得不能再好。 我的思绪, 都在此时头顶的星空。苍穹如毯, 那些星星就像被织在其中, 覆盖着我, 我几乎要在这个坚硬长满青苔的码头上睡着了。这无疑是我经历的最好的一刻---这如同梦幻的一刻。

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (5)
评论
最爱果香 回复 悄悄话 10岁的孩子写文章能有这样的立意,难得。大大的赞。好好培养!
你翻译的也很好。
鼓楼 回复 悄悄话 回复 '无法弄' 的评论 : 可能吧。 谢谢。
鼓楼 回复 悄悄话 回复 '黑贝王妃' 的评论 : 多谢。 过奖啦。
黑贝王妃 回复 悄悄话 你儿子的文笔一定是鼓楼尖儿上的那个!翻译得非常漂亮唯美,好文笔!
无法弄 回复 悄悄话 写的不错啊!我看过这个岁数小孩写的东西,描述的都挺好,可能正是学习写作的年龄吧
登录后才可评论.