我心依旧

许许多多的事就这么过去了,却永远在我心中留下了不可磨灭的痕迹,让我把它们记录下来,在某个时刻慢慢回忆。
正文

莫名的感伤 (图)

(2006-05-25 12:23:35) 下一个

昨晚上临睡前无聊的换台正好Oxygen演到Thorn Bird的结局,虽然前不久, 在一个寂寞无聊的周末,才看过整个片子但还是停住了。 Meggie 终于告诉Ralph她死去的儿子Dane是他们两人的孩子之后,Ralph 是如此的震惊,在生命弥留之机才意识到自己毕生的选择为God 奉献却从未选择自己的爱。 看到这儿又让我泪流满面,为人生的残酷和无奈而感伤。

这部小说大学的时候就读过,当时也是流行一时,在女生之间传阅,但那时读了也就是觉得Meggie 和Ralph爱的高尚。 这么多年,在经历了生活的起起伏伏后,我似乎才能更深刻的感受和明白其中的爱与恨,坚强和懦弱,与命运挣搏的艰辛。我佩服Meggie从一个小女孩成长为坚强的女性,虽然她拥有的只是短暂的快乐,虽然她知道她永远不能拥有Ralph全部的爱, 却能一辈子顽强的爱那一个人。 可整个故事毕竟是个悲剧,好像在告诉我人是无法战胜命运的,注定了我也是要忍受孤独和痛苦。

Quote from the novel.

There is a legend about a bird which sings just once in its life, more sweetly than any other creature on the face of the earth. From the moment it leaves the nest it searches for a thorn tree, and does not rest until it has found one. Then, singing among the savage branches, it impales itself upon the longest, sharpest spine. And, dying, it rises above its own agony to out-carol the lark and the nightingale. One superlative song, existence the price. But the whole world stills to listen, and God in His heaven smiles. For the best is only bought at the price of great pain... or so says the legend...

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.