轻舟一叶

小楫轻舟,梦入芙蓉浦。
个人资料
正文

美国大学生的中文口语报告

(2010-05-09 19:13:34) 下一个

    这学年再过几周就要结束了,第二学期的学生掌握了简体中文拼音输入法,作业常常打字后再打印出来,很齐整呢。半期考后,我让学生轮流做这学期的口语报告。报告5分钟,但必须只说中文。学生在报告前一周需将草稿(draft)交给我。以下是两位学生的口语报告草稿,我略作了修改。

 

    美国大学生总体很用功,他们善于表达,报告既展示图片,又展示作品。课后也善用电脑查找资料,学新词汇。口语报告很有内容,又真实。报告不仅仅为学生提供练习中文的好机会,也让同学和老师增进了解。我对两个班级学生的中文长进感到骄傲。学生们刚学了“登鹳雀楼”,于是鼓励他们“欲穷千里目,更上一层楼。”

 

    与大家分享两篇美国大学生中文第二学期的口语报告:

 

--------------

 

你们好,我的名字叫佘洛仁。

我的口头报告是关于我的爱好。

 

For you created my inmost being; you knit me together in my mother's womb. Psalm 139:13

我的肺腑是你所造的;我在母腹中,你已覆庇我。诗篇  一百三十九:十三

In Chinese the verse says “build,” but the English verse uses the word “knit.” This in Chinese is “biānzhī.”

中文圣经经文说:“造”,但英文经文用字 “knit”。这个在中文叫“编织”。

God created people in his own image. He is the creator, so we also create things.

神照着自己的形象造人。他是创造者,所以我们也创造东西。

One of my favorite things to do is making things. I really like knitting and crocheting.  

“创造东西“是我很喜欢做的事。 我真喜欢编织、 钩针。

 

When I was 6 years old, my grandma taught me how to crochet.

当我六岁时,我外婆教我怎么钩针。

When I was a bit older, my mom taught me to knit.

当我长大了一点,我妈妈教我怎么编织。

Knitting and crochet are a lot alike, but with some differences. Look, this crocheted, and that is knitted. 针织及钩编很相似,但有一些不同。你看,这是钩针,那是编织。                           

 

To crochet, you use one crochet hook, but for knitting you use two knitting needles.

为了钩针,你使用一个钩针, 然而为了编织,你使用两个编织针。

Crochet hooks and knitting needles can be made out of metal, plastic, or wood.

钩针和织针可用金属、塑料、木材做成。

I have some that are made out of bamboo. They come in many sizes.

我有一些是出于竹子。它们大小不同。

Different sized crochet hooks are labeled with letters. Knitting needles have numbers.

不同尺寸的钩针是用字母标记。织针有数字。

 

You can knit or crochet with any type of string.

针织或钩针,你可以用任何材料。

Most people use cotton, wool, or acrylic yarn. It comes in different textures, thicknesses, and colors. 大多数人使用的棉花、羊毛、腈纶纱。它有许多不同材质、厚度、颜色。

To make a doily or lace, you use thin thread and a small hook.

为了织一盘垫或花边,您可以使用超薄串和一个小钩。

To make a warm sweater, you use thick yarn and a big hook or needles.

为了织一个温暖的毛衣,您使用厚纱和一个大钩或针。

You can even crochet with strips of plastic shopping bags!

你甚至可以用塑料购物袋条来钩!

 

Knitting works on a whole row at one time. The basic stitches are knit and purl.

上一整排针织工程一次。基本针是针织和潺潺。

You can alternate them between stitches or rows to form different textures and patterns.

你可以交替行针或他们形成不同的纹理和图案。

Crochet has more basic stitches, and only works on one stitch at a time, so is more flexible and has very many possibilities. 钩针有更多的基本针,一次钩一针,以便更灵活,也更多样。

Every crochet project starts with chain stitch, and most use single crochet or double crochet.

每一个项目始于钩针链缝,钩针,最常使用单一或双钩针。

There is also treble crochet, slip stitch, half-double crochet, and other variations.

还有高音手钩、滑针、半双钩针、和其他的变化。

Different combinations of these stitches make up a really large variety of patterns.

 这些针的不同组合构成了一个真正的种类繁多的图案。

 

A lot of people like to follow written patterns. Sometimes I do too, but often I like to invent my own pattern.

很多人喜欢跟书面指示。有时我也做,但我常常走我自己的模式。

You can make almost anything with knitting or crocheting.

你可以针织或钩针几乎任何东西。

When people think of knitting or crochet, they usually think of hats, scarves, sweaters, mittens, also socks. 当人们针织或钩针,他们通常认为编织的是帽子、围巾、毛衣、手套、还有袜子。

You can also make purses, stuffed toys, or jewelry, or just about anything else you can imagine!

您也可以编织钱包、毛绒玩具、首饰,或其它任何你可以想像的东西!

 

Blankets are also a common project, but are very big and take a long time to finish.

被子也是一个普遍的项目,但非常大,需要很长的时间来完成。

This is a blanket I am crocheting. 这是我钩的一个毯子。

My friends are getting married in May, and I'm giving them this blanket as a wedding present.

今年五月 我的朋友们结婚, 我送他们这个毯子

These are also some hats and scarves I made. If anyone wants to buy a hat or scarf, I sell them.

这也是我钩的帽子和围巾。如果你要买帽子或围巾,我可以卖给你。

Also, if anyone wants to learn to knit or crochet, I will teach you.

还有,我能教针织和钩编, 所以如果你要了解怎么编织或钩针,你可以跟我学。

Do you have any questions? 你有问题吗?

Thanks, goodbye! 谢谢,再见!

 

--------------

轻舟写给学生的评语:

 

洛仁,

 

太好了!我女儿很喜欢学,你可以教她吗?

还有,我想买你编的帽子、围巾。

谢谢你!!

 

------------

下面这位学生的草稿用的是拼音,他是市场营销系的男孩子,喜欢运动。。。外号是“罗密欧”,他的高中朋友说他“无望的浪漫”,目前最大的希望是“疯狂地爱上一个女孩”,和她“结婚”,“从此过上幸福的生活”。(很诚实浪漫哈!)他“让上帝进入他生活的各个方面”,因为他相信“我靠着那加给我力量的基督,凡事都能做。”(也很理性谦卑呢!)

 

Ní hao, jīntiān shì xīngqīyī, sì yuè shí èr rì. Wŏ de míngzi shi hé ài lè. Wŏ yòng zhōngwén zuò koŭyu bàogào. Wŏ xĭhuan Zhōngguó lìshi, suŏyi xiànzai wŏ zànzai zhèr. Hànyu bù róngyi xué, dàn fāyin hěn yŏu yìsi.

Kètáng wài de shíjian, wŏ xĭhuan yùndong, wán diànzi yóuxijī, hé péngyou wán. Rúguo wo bú hé péngyou wán, bù dă páiqiú, méiyou xiūxi, wŏ jiù xuéxí. wŏ shìchangyíngxiāo zhuānyè ér niánji xuésheng. Suīrán wo de chéngjì hěn zhòngyào, wo zhidào shēnghuó yŏu gèngzhòngyào de shìqing.

Gāozhōng shí wo tīguòzúqiú, bìng bāngzhù wŏmen zài shísi nián hoù huòde jiajíliánsài guànjūn. wo yě păobu, zhěnggè sàijì dōu zuòdehěnhao, dàn méiyou dào zhōuwài. Wo rénshēng zuìdà de xīwàng shì fēngkuáng de ài hé jiéhūn, cóngci guò shàng xìngfú de shēnghuó.

wŏ de gāozhōng péngyou rènwei wŏ làngman de méiyou xīwàng, wŏ yŏu luómì'ōu de nìchēng. wo xiāngxìn shàngdì jìnru wo shēnghuó de gègè fāngmiàn, bìng zhīdào “wǒ kào zhe nà jiā gěi wǒ lìliàng de jīdufánshì dōunéng zuò .”(I can do everything through him who gives me strength. Php4:13)

xièxie nímen de shíjiān. nĭmen you wèntí ma?

 

草稿里附的英文翻译

 

Hello, Today is Monday, april 12th. My name is Alex and im giving my oral presentation for Chinese. Ive always been very interested in Chinese history and as a result I stand here now. The language is difficult to learn, but fun to speak.

 

As for life outside this class im pretty much all about sports, video games, and friends. If im not playing call of duty with the guys, vollyball in the sun, or relaxin with the ladies, I JUST might be studying. Maybe. Im a sopmore marketing major who can rarely find a reason to try in class. Although my grades are important to me ive come to understand there are more important things in life.

 

 In high school I played soccer and helped lead my team to their first division championship in over 14 years. I also ran track, doing very well all season, but not making it past states. My biggest hope in life is to fall madly in love and get married and live happily ever after.

 

My friends think of me as a bit of a hopeless romantic and in high school I earned the nickname romeo. I trust God to move in all aspects of my life and know that “I can do everything through him who gives me strength.” Thank you for your time, are there any questions?

 

 

 

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.