正文

寻找上海的味道

(2009-01-10 15:34:24) 下一个

寻找上海的味道 

 

南京路789酒吧66层, 靠窗的位置, 外滩和南京路的市景, 尽收眼帘。 这次回上海, 不是不失望的。 2010年世博会的憧憬已经在种种城市建筑工地中充分显示。 我也相信, 凭着中国人的意志和能力, 两年后的世博会将又是一个奥运级的成功。 

 

可我的心, 随着外滩的开膛破肚, 也痛着呢。

 

年年回来都去的外滩那几个老地方, 比如说金茂53楼的钢琴吧, 比如说外滩18号的屋顶酒吧等等, 今年都无法再去了。 那些市政建设工程让这些本是绝佳欣赏上海夜景的地方打上了疤痕。 我于是另辟新址。 世贸凯悦32楼的VEU BAR 有个不错的北外滩夜景, 今天我又信步凭着感觉找到了ROYAL MERIDIEN 66楼“南京路789吧”。 

 

景色是夜上海的, 但不是我魂牵梦绕的夜外滩; 音乐是怀旧的, 但不是我思念已久的中文老歌。 难道我错过了什么?

 

这次选择国庆期间回中国, 淋漓尽致感受了祖国的日益强壮以及那人多的力量。 云南的香格里拉丽江游, 本是寻找那“迷失的地平线”。 最终发现桃源还是那美丽桃源, 只是已不是那世外。世外的地方, 是人去不到的或者至少是人不多的地方。 如同鲁迅先生所说, 走的人多了, 就成路了。 去桃源的人多了, 这世外就入世了。入世未必不好, 可我还是憧憬那空气中那懒散清静的味道。 好似倘漾在欧洲那些古老的街道, 那些历史的怀旧的感觉 并不因经济的发达现代的文明而失去应有的味道。那个根啊, 应该是深深地扎着,不要虚浮地飘着如同那断了线的风筝。

 

这次回国见的老朋友不多, 这些年大家渐行渐远, 生活的轨迹已是很不一样。 有那一两个还是会轻轻地扯着我心底的弦的故人, 为何我再也见不到当年的阳光灿烂的笑容, 为何眼底已是那迷失的深潭?多年前, 坐在街头排档吃着扁担馄炖, 清贫但纯真; 多年后, 坐着奢华装修的高级餐馆, 我们推杯交盏, 我们大朵果颐, 可为什么不再听到那具有穿透力的笑声? 我们失去的, 仅仅是那开怀大笑的能力么? 还是那自我本色, 已随着渐行渐弱的上海味道, 也一一失去?

 

瞥了一眼酒单, 突然发现一直喝的那“COSMOPOLITIAN MARTINI”, 翻译成 “四海为家”。 我问我心: 这是偶然还是必然?

 

我心浅笑不语, 但我懂我心。

 

The Lost Shanghai Flavor

 

66th floor, Nanjing Lu 789 Bar”, by the window, I am overseeing the bund view and city view.

 

This city is full of construction now, getting ready for the World Expo in 2010. And my heart hurts, along with the broken bund road.

 

Every year when I was back, I would visit several places by the bund, where I can have the best view of this sophisticated city. But I can’t do it this year, due to the blocked view by the massive construction and the show-off of economic development.

 

I tried to find some other places to take a look at this city: it’s still a beautiful view, the classic music is still flying in the air, but why can’t I smell the same city? Am I missing something?!

 

Didn’t plan to meet too many old friends this time when I am back. to town… When people take different paths, the distance becomes further.

 

Well, there are still couples of old friends, whom I’d love to meet because of the past that we used to share…. What?! Why can’t I see the sunshine on their faces? Why do I only read the confusion in their eyes? We used to share a bowl of Wanton soup from the street vendor because we can’t afford; and now we are paying premium prices for nice food/drink/services. But why can’t I hear the pure laughter any more? Have we just lost the ability to laugh, or we’ve lost ourselves in this ever changing city?

 

Cosmo Martini is getting diluted by the ice in the glass, so is the flavor of my Shanghai.

 

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.