个人资料
  • 博客访问:
正文

母亲和我

(2007-04-30 14:28:56) 下一个

 

在城里看到几篇写母亲的帖子,意识到母亲节快到了。也来凑个热闹。

和大多数母亲一样,我母亲只是个平凡的女人。然而在我心目中,母亲是不平凡的,她不仅仅是母亲,还是我的好朋友。

小时候我对母亲的印象就是严厉,这种严厉使我心里经常有一种叛逆的冲动。及至上大学离开家以后才渐渐发现母亲冷静的外表下隐藏的是一颗脆弱的心。我对母亲的了解逐渐增加,和母亲做朋友也由此开始。等我结婚生子以后,我更加能体会母亲的可贵。

我对母亲最佩服的是她always standing one step behind my father。在上大学以前,我认为我父亲简直就没有任何缺点,是个完美无缺的男人。同学们议论“天下没有不吵架的夫妻”的时候,我理直气壮的说,我父母就从来不吵架。等我恋爱结婚以后,从女人的角度,我发现母亲在她的婚姻中做出了牺牲和让步,做到了宽容和体谅。论客观条件,母亲是优于父亲的。但母亲是个聪明而传统的女人,懂得如何把自己适时适地的放在一个男人后面, 把尊重父亲和树立父亲在子女中的威信和形象放在第一位。这种婚姻观念在当今社会也许早就落伍了,不为人道了,然而,这正是我们家幸福的原因之一。

幸福的另一个原因基于母亲是我们兄弟姐妹之间的润滑剂。母亲非常注意尊重我们每个人的自尊和隐私,同时又给我们极大的沟通空间,兄弟姐妹之间既有手足情,又有朋友谊。我们家并不富裕,但是气氛欢欣和谐,连我们的另一半都被这种和睦融洽的气氛吸引着,感染着。另一半们自从加入我们家后,也不知不觉地和母亲成为了朋友。我一直觉得女人是一个家的灵魂,一个家的气氛好坏多半是由女主人来决定的。母亲在这方面绝对是我的榜样。我有时候很奇怪,不知道母亲身上的这种女人味是怎么来的,母亲不是很严厉的吗?从什么时候变得如此慈祥了?是母亲变了还是我审视母亲的眼光不同了呢?

母亲虽然已经六十有余,但心态还很年轻。母亲喜欢唱歌,喜欢看书,喜欢思考, 喜欢听父亲讲新闻(这又是母亲宠父亲的一个明例)。母亲在很年轻的时候就失去了她自己的母亲,我当时还小,不理解母亲是怎样的一个心理感受。现在我自己也有了孩子,父母亲就像是我的一个天,天若是塌了,人还会好过吗?有天在,人就会觉得心里有支柱,有依托。

是的,我记的这些都是些琐事,也许家家户户都是如此。但对我来说,这是母亲的身教,是我人生中的必修课。生活就是由这些看似平常又不经意的琐事组成的,踏踏实实的过好平凡的每一天,尽好一个妻子和母亲的责任不也是一种伟大吗?

母亲啊,我知道如果我当面对您说,您一定会泪如雨下,泣不成声。那么,就让我在心里经常告诉您:妈妈,我爱您!

 

 

 

 

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (17)
评论
melly 回复 悄悄话 回复flysnow68的评论:
Thanks for your comments.

Yes, it is not easy to be always standing one step behind in a marriage. I am not able to do it. However, I am trying. My mother is traditional yet I am not. besides, the society is developing. Anyway, everyone should find a way to benefit both sides in a marriage.
flysnow68 回复 悄悄话 你母亲是个了不起的女人!要做到"always standing one step behind my father",不容易!佩服!

"母亲虽然已经六十有余,但心态还很年轻。母亲喜欢唱歌,喜欢看书,喜欢思考,"-----喜欢你的母亲!

好文!质朴而感人!喜欢刘欢的歌。。。
melly 回复 悄悄话 回复素月-2006-的评论:

yes, you are right. Mothers will be happy to hear it. However, they want to see us to be good mothers too.
melly 回复 悄悄话 回复林贝卡的评论:

same to my parents.

my mom is strict while my Dad is kind. Everybidy in my family, old and young, love my father more, respect my father more. I really think it is partly because of my mother's stand-one-step-behind strategy. They are my role models forever.
素月-2006- 回复 悄悄话 希望你不仅在心里,而且可以当面对她说:妈妈,我爱您!天下的母亲不都在等这句话吗?
林贝卡 回复 悄悄话 我们家里是:严母慈父,岁月流失,思念依旧。
melly 回复 悄悄话 回复blhw72的评论:

Every mother is wonderful. Wanna be one of them? Let's do it!
melly 回复 悄悄话 回复lindows的评论:

Thanks for staying even sitting on a cold little stool.:-)
blhw72 回复 悄悄话 Melly, I am happy for you having such a wonderful mother.

I don't know what to say about my mom......will later do.
lindows 回复 悄悄话 小板凳,坐着听.
melly 回复 悄悄话 回复flamenco_girl的评论:

Thank you for being so supportive.

yes, parents are our lifelong good examples, especially in terms of marriage and family. I am lucky that my parents are always supportive and open-minded. To be honest, sometimes I worry about how to return them. Until now they are still helping to take care of my son. I am barely a good daughter.

I think your parents must be very proud of you.
静水苍兰 回复 悄悄话 拜读了。很实在,却很感人。

melly 回复 悄悄话 回复sweetie遐思的评论:

Thanks for your comments.

I hope I could do more for my parents. I wish I could be more like my Mom regarding of patience and tenacity although our personalities are quite similar.

I bet you are an understanding girl too. Look at your logo picture, so elegant and delicate. I skimmed your blog, will read more carefully later.

Thanks again and talk more.
sweetie遐思 回复 悄悄话 母亲的智慧是LG和孩子们幸福的根基.为你有这样的母亲而祝福.你能写下这些心情,想必是善解人意的女儿,感人.
flamenco_girl 回复 悄悄话 I believe that parents are role models for their children. I'm glad to know that you have great ones.

My parents too, they always support each other in front of us. Now, I think they may had a "one voice leadership" agreement ;-)
登录后才可评论.