云轻云淡

哪里有爱,哪里就是家。
个人资料
正文

Interesting conversations

(2014-08-11 20:12:44) 下一个
Mom: "Do you want to go to a school where it is easy for you to be the best or a school where there are some classmates competing with you?" 

Son: "The latter."

Mom: "Why?"

Son: "Because I like competition. "

Mom: "Even if you might lose the competition?"

Son: "Yes. "

Mom: "It's good you think this way. "

Looks like my boy has made it easy for me to make the decision about which school he will go.
=========

Everyday I have lots of fun putting my son to bed.  Yesterday is one of those.

Me: "Don't move! Let me put the ointment on. " (He has cracks at mouth corner that is healing.)

He stopped shaking his face and I did my job:  "Okay, good.  You are still.  Very cooperated."

Son: "Mom, I am moving.  When I breathe, I move.  Logic!  Don't think after you say..." (We are reading Logicomix these days. :)

LOL.

=========
 
Me: “See the skyrise buildings? Do you want to live there?"

Son: "No! That's an apartment."

Me: "What's wrong with apartment?"

Son: "It's small and noisy." (他们social study课比较apartment 和 house 的区别,他就记住这么个结论。 这都教的什么啊?)

Me: "There are upscale apartments. They are big...and expensive too."

Son: "Bigger than our house?"

Me: "No...but more expensive per square feet."

Son" "Then don't waste your money!"
Me:
 
============

有一阵子儿子喜欢问各个公司是不是for profit. 

Son: “Mom,is your company for profit? "
Me: "Yes..."

.................

Son:  "Is Disney for profit? "
Me: "Yes..."
Son: "But money isn't the ultimate goal, right?"  (幼小的心灵受到很大打击。。。)
Me: "Yeah...but having money can help many people too. Pursuing profit makes a company run more efficiently."  (也不知道应不应该这么说。:)


==============

看了网友的求三角形最小角的最大值一帖 http://bbs.wenxuecity.com/znjy/2536394.html, 前一阵有一天从夏令营接儿子回来,我忽然想起这个问题。

我: “你学过三角形吗?”
儿子:“学过。”
我:“你知道三角形的内角之和是多少吗?”
儿子:“必须是180 度。”
我: “好。那我问你一个问题,任何三角形里你可以找到一个最小的角,对吧? 这个角的最大值是多少呢?”
儿子: ”49。"
我:“为什么是49? 50不行吗?”
“因为。。。”,他没说下去,大概发现自己不对,儿子砰地打开收音机,歪一边假装睡觉去了。(我开的是两座的车。)他就这样,对做数学没什么兴趣,我也不想再追问他,就不说了。

回到家,他在楼下玩了一阵,照例上来要我输入iPad密码。我一看机会来了,不知怎么的,儿子的脑子只有在非动不可的时候才会转,所以:
我:“你把刚才三角形的那题做出来,再玩。”
儿子在一边想了两分钟,说: “是60。”
我有点惊讶,问: ”Wow,你是怎么算出来的?“
儿子: ”我先用50试,每次加10。50的时候,剩下的两角平分是65。60的时候,剩下是60。70的时候,剩下55。(不是最小角了)所以只能在50和70之间。多出的角度分一下。。。所以是60.“

他后面的解释我没太听懂,我觉得他对这部分的推理也不太能表述清楚。但当时我怕他嫌烦,打击他的兴趣,所以没有继续问。首先我没明白为什么剩下的两角要做等角,如果等角是对的话,为什么不直接三分角? 这么推算是瞎猫碰上死耗子,还是有一定道理?

儿子9月上四年级。



[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.