香远益清

民为贵,社稷次之,君为轻。
个人资料
正文

关于婆婆对养孩子方法的指点

(2009-12-03 17:55:20) 下一个
我很幸运,有个非常好的婆婆。她对自己的孩子宠爱有加,对我这个大儿媳也是视为己出。当然第一次当祖母就更是对她的小孙女爱不够。

婆婆的三个孩子都是纯自然生产,她那个年代的妈妈们都喂宝宝奶粉,婆婆的三个孩子都是100%吃母乳长大的。婆婆提起来总是非常的自豪。

婆婆对我的drug free纯自然生产和纯母乳喂养孩子的做法非常满意。说了这么多,就是想先说明我跟婆婆之间的关系非常的好。

我的宝宝满五个月了,我一直纯母乳喂养,也没有给水。宝宝非常的健康活泼。我比较喜欢让宝宝自己决定吃和睡的养法。虽然很多妈妈们在宝宝三四个月就给宝宝加米糊奶粉了,可我的宝宝对母乳以外的食物毫无兴趣,我也就没担心加辅食的问题。婆婆每次跟我和老公讨论喂养宝宝的时候都自豪的说,“我纯母乳喂孩子喂到9个月,没加过辅食没给过水。”

最近我发现宝宝开始对妈妈吃什么喝什么感兴趣了。而且宝宝坐着的时候可以稳稳地脖子支撑住脑袋。我觉得是时候考虑(只是考虑)给宝宝在满六个月的时候加辅食了。虽然婆婆纯母乳喂养到9个月老公都长得这么高大结实,可我直觉这好像有点极端。于是找资料看过晚加辅食对宝宝有什么影响。研究说宝宝在后半岁有一半的营养源来自辅食。加辅食过晚会让有些宝宝拒绝吃辅食,而且决定宝宝的eating habits 最关键的时期是2岁以内。

有时候我试探着跟婆婆提及考虑加辅食,婆婆都说baby的完美食物是母乳。我觉得就算老公加辅食加得晚也一点事没有,可宝宝和宝宝也不一样啊。婆婆的意见我倒是不怎么放在心上,孩子是我跟老公的嘛。可是我发现老公的想法很大程度上受婆婆影响。说实在的老公工作忙出差多,没什么机会了解宝宝日常生活的细节。今天我在skype上遇到还在日本的老公,高兴的说宝宝现在对妈妈吃的喝的感兴趣了,脖子也很结实,可以稳稳地支撑脑袋,宝宝可能就要ready接受辅食了。结果没想到老公大发脾气,说宝宝一岁之内应该只吃母乳。

我说老公,你不能什么都听妈妈的,宝宝跟宝宝不一样啊。我觉得应该让宝宝决定自己吃什么,你看宝宝老喜欢尝尝妈妈的食物的滋味,那说明她想要啊。

老公在那边觉得我要自作主张给宝宝加辅食,都快急疯了。

我真是无语。。。。

挺郁闷的,写完就发,语无伦次的见谅。
[ 打印 ]
阅读 ()评论 (2)
评论
rubyduantokyo 回复 悄悄话 回复haozi101的评论:
Thank you so much for sharing your experience of introducing solids to baby. I found it very helpful. I am amazed how similar our babies are when they were born. Good luck and glad to see you and your son are doing so great!
haozi101 回复 悄悄话 Sorry, I can't type Chinese at work. After reading some your posts, I found your baby girl was born weighing 8lbs 8oz at 41 weeks. I just had a son this March who was also 1 week late and weighted 8lbs 8oz. Looking at your b-day, we were born in the same year but my b-day was in Feburary. Plus, my husband is also American and we live in States right now.
I was not brave enough to have drug-free natural birth. My son was induced and I asked for epidual. Luckily, his birth was so easy, it only took 20 minutes push from 10cm dilation. And he is my first one.
Regarding the solid feeding, Since neither my family nor my husband's family had food allergy history, I started my son around 4 months old as suggested by pediatrician (some suggest around 6 month old). I think the purpose of solid feeding is not for nutrition, it is to teach infant solid eating habit. Especially from what you have described, your daughter has shown curiosity to your food and she has good head support, these are all ready signs for solid food. Since I started my son at 4 months and after testing for food allergy using Gerber stage 1 single puree food for about two months, I switched him to stage 2 food around 6 months old. Now I started introducing stage 3 food and finger food and table food since he is almost 9 month old. I'd like him to learn how to feed himself. It will be beneficial for him since he has been in daycare for a few months.
登录后才可评论.