主妇生活

人生既然没有彩排,生活务必幕幕精彩
个人资料
  • 博客访问:
归档
正文

诗歌 《A PSALM OF LIFE》 《爱》 翻看别人的博客顺来的

(2017-03-09 18:31:38) 下一个

我去看娅米的博客,看到了流沙随风的留言,跟过去,好几年前的文章里的留言里发现了这首诗。网友罢了是个非常聪慧大气坦荡的人,好久不见他在文学城活动了,怀念!他中意的诗歌总是那么让我倾心!谢谢他。他是上海人。

曾经有过朗弗洛的诗集,不知道为什么,年轻的时候读,和经历的一些人生后再读,感受是那么的不同。如今再读,仿佛是初次一样。

《A PSALM OF LIFE》

TELL me not, in mournful numbers,
Life is but an empty dream! —
For the soul is dead that slumbers,
And things are not what they seem.
Life is real! Life is earnest!
And the grave is not its goal;
Dust thou art, to dust returnest,
Was not spoken of the soul.
Not enjoyment, and not sorrow,
Is our destined end or way;
But to act, that each to-morrow
Find us farther than to-day.
Art is long, and Time is fleeting,
And our hearts, though stout and brave,
Still, like muffled drums, are beating
Funeral marches to the grave.
In the world's broad field of battle,
In the bivouac of Life,
Be not like dumb, driven cattle !
Be a hero in the strife !
Trust no Future, howe'er pleasant !
Let the dead Past bury its dead !
Act,— act in the living Present !
Heart within, and God o'erhead !
Lives of great men all remind us
We can make our lives sublime,
And, departing, leave behind us
Footprints on the sands of time ;
Footprints, that perhaps another,
Sailing o'er life's solemn main,
A forlorn and shipwrecked brother,
Seeing, shall take heart again.
Let us, then, be up and doing,
With a heart for any fate ;
Still achieving, still pursuing,
Learn to labor and to wait.

 

 

不要在哀伤的诗句里告诉我:

“人生不过是一场幻梦!”

灵魂睡着了,就等于死了,

事物的真相与外表不同。

人生是真切的!人生是实在的!

它的归宿决不是荒坟;

“你本是尘土,必归于尘土”,

这是指躯壳,不是指灵魂。

我们命定的目标和道路

不是享乐,也不是受苦;

而是行动,在每个明天

都超越今天,跨出新步。

智艺无穷,时光飞逝;

这颗心,纵然勇敢坚强,

也只如鼙鼓,闷声敲动着,

一下又一下,向坟地送丧。

世界是一片辽阔的战场,

人生是到处扎寨安营;

莫学那听人驱策的哑畜,

做一个威武善战的英雄!

别指望将来,不管它多可爱!

把已逝的过去永久掩埋!

行动吧--趁着活生生的现在!

心中有赤心,头上有真宰!

伟人的生平启示我们:

我们能够生活得高尚,

而当告别人世的时候,

留下脚印在时间的沙上;

也许我们有一个兄弟

航行在庄严的人生大海,

遇险沉了船,绝望的时刻,

会看到这脚印而振作起来。

那么,让我们起来干吧,

对任何命运要敢于担戴;

不断地进取,不断地追求,

要善于劳动,善于等待。


就像诗里说的:“人生既不是享乐,也不是受苦,而是行动。世界是辽阔的战场,人生如安寨扎营,对任何命运我们都要敢于担待。 不要相信将来,无论它是多么迷人。 好好活着,趁现在我们还活着的时候。”

中文是网友罢了写的感悟。

 

很久以前,罢了网友还在别人的博克里留下了《爱》这首诗,这是我头一次知道这首诗,很感动,这也是对我自己婚姻生活里行动的最好写照。

我想很多顾家女性,热爱自己的家庭,为家人付出很多东西,很多时候,就是因为和他在一起那个自己的样子。留下来,勉励自己,也希望看到这首诗的网友们共勉。

 

《爱》——罗伊·克里夫特

我爱你
不光因为你的样子
还因为
和你在一起时
我的样子

我爱你
不光因为你为我而做的事
还因为
为了你
我能做成的事

我爱你
因为你能唤出
我最真的那部分

我爱你
因为你穿越我心灵的旷野
如同阳光穿透水晶般容易
我的傻气
我的弱点
在你的目光里几乎不存在
而我心里最美丽的地方
却被你的光芒照的通亮
别人都不曾费心走那么远
别人都觉得寻找太麻烦
所以没人发现过我的美丽
所以没人到过这里

 

 

“Love”
by  Roy Croft

I love you,
Not only for what you are,
But for what I am
When I am with you.

I love you,
Not only for what
You have made of yourself,
But for what
You are making of me.
I love you
For the part of me
That you bring out;
I love you
For putting your hand
Into my heaped-up heart
And passing over
All the foolish, weak things
That you can’t help
Dimly seeing there,
And for drawing out
Into the light
All the beautiful belongings
That no one else had looked
Quite far enough to find.

I love you because you
Are helping me to make
Of the lumber of my life
Not a tavern
But a temple;
Out of the works
Of my every day
Not a reproach
But a song.

I love you
Because you have done
More than any creed
Could have done
To make me good
And more than any fate
Could have done
To make me happy.
You have done it
Without a touch,
Without a word,
Without a sign.
You have done it
By being yourself.
Perhaps that is what
Being a friend means,
After all.

用百度搜索了一下,好像作者并不存在,只是为了出版译著编写的笔名,而原诗作者是一位奥地利人,原诗是德语。不管怎样,全世界人类的心是相通的,这就足够了。

 

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.