天涯沦落人

同是天涯沦落人。相逢何必曾相识,就让我们好好珍惜在文学城的相逢吧。
个人资料
yijibang (热门博主)
  • 博客访问:
正文

美国职场奋斗记 (17)

(2007-07-13 08:14:17) 下一个

这个制剂的特点就是小。液体制剂配方完成后,把制剂以1-2微升体积喷到液态氮,形成小小的珠子。然后冻干。当时,冻干这一部分不易。所以,我建议我的老板,我们请到了在美国的一位权威教授来指导我们。这位老教授足足跟我们一起研究了一个星期。总算是有点头绪。从第一天上班开始,我就很不低调。我觉得低调了这么多年,也没为自己争取到啥。尤其,在前面那个公司,我还打了一个大胜仗。只要我把工作做好,对公司有明显的贡献。我的想法是不需要低调的。这个主意已定,我上班很愉快。每天早上六点到办公室。公司有运动器材,跑步机,楼梯上下机。我每天锻炼半个钟头。在运动的时候,我还看看老子,庄子,还企图背背诗词等等。运动完了,洗个澡,在公司随便吃点东西,就开始一天的工作。我的老板是位犹太人,秃子,带个黑框眼镜。他在这个领域有20年的经验。人还不错,也很和气。对我十分的器重。照理说,他算是做临床试剂的老手了。可是跟他一接触,共事没多久,我就发现他的化学底子并不是很强。对我实在帮不了大忙。我经常在会议上于他讨论,辩论。我心里的想法就是做好我的工作,把问题给解决。当时他是经理,我是小组长。可是我的想法很天真,总认为,我们两个人的位子应该调换。很不甘心做他的手下。我日日辛苦的工作,最后终于完成了五个验血化学剂(一共有13个,我只负责5个)的制备。同时,也在我们的手提仪器试车。一切正常。公司成立了四年,总算是真正得到证明,这个仪器可以开发出来的。这期间,我每次完成一个项目,除了把结果交给我老板之外,也时常单独向我的副总(老板的老板)报告。我的目的,就是让他知道,我的成就是远远超出我的老板。

 

再也没想到,那是我到公司刚好满一周年的日子。那天早上九点钟,我的老板把我叫到办公室。告诉我,我的职位被免除了。对我来说,这真是晴天霹雳的一击。我知道,我为什么被裁退。就是我对我的工作太认真,做的太快,招了我的同僚及老板的嫉妒。其实,我也可以理解,每次开会,就好像我一个人在唱独角戏。我又表现的十分积极,大有在这个公司,舍我其谁的味道。无形中,我的自信表现出来的是对公司的运作不满。因此在言语中就表现出对公司有一种负面的看法。好像这个公司没有我就完蛋了。我要说的是,工作是要认真,但是决不能因为自己的认真,就看不惯那些没有你认真的人。我相信,我的老板也有点怕如果再继续让我呆下去,绝对会影响到他在公司的工作。我也没话好说。他说我可以自己写辞职信。我的理由是我没有辞职。辞职信我是不会写的。他们给了我两个月的薪水。就这样,一小时后,我离开了公司。现在想想,要在一个公司生存,不是说工作表现好就没问题了。主要的是还是要学会如何与老板相处。这点对我来说,这一次的走路的却给了我很大反省的空间。

 

这是我上班十六年以来第一次失业。心中当然不好受。事后,第一件事,我要做的就是去申请失业救济金。那也是我坚决不辞职的一个主要原因,如果我辞职了,我是没有办法申请这个失业救济金。每个月也有千八块,也不无小补。紧接着,我就开始找工作。我痛定思痛,回想在美国工作了这么年,居然被扫地出门。有一阵子,几乎信心全失。可是看到两个无辜的小孩,我立刻就打起精神,拼命找工作。我每天在家,看报纸,打电话,到图书馆看杂志(那时电脑没有现在那么发达)。回来就做家庭主夫。两个小孩,每天还问我找工作的情形。我一再告诉小鬼,不用担心,妈妈还上班,足够我们开销。只要求他们好好读书。每个人只要把自己份内的事做好,就没问题了。表面上,我还是和往常一样。那年儿子参加科学展览,得了奖。问我是不是可以去参加他的颁奖典礼。我说当然了。我们父子高高兴兴的参加,就像没事一样。

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (25)
评论
bmn66 回复 悄悄话 在文学城遛达好几年,主要是看看新闻解闷。说实话很少看到过非常有帮助性的文章,今天无意撞上此文,一口气读了下来,真是受益匪浅。谢谢楼主的倾囊相授,也谢谢各位朋友的讨论。
看到这一章,我忍不住跳出来冒个泡。其实楼主所经历的就是功高震主的结果。这种结果在中国人的机构里这种情况更要普遍,自古以来。所以当自己的能力胜过顶头上司的时候,一定要小心。
当年我在一个协会里干,与另一位合作者几乎挑起整个组织的大梁来。让我不解的是,那合作者首先被我们的头给弄了下去。在弄下去前,这个头到处造势说他搞分裂。接下来,这个头一直在找我的毛病,说我试图在对抗他。天地良心!不过好在天意使然,我后来得以安全退出,而且大家和和气气的。接下来,这个协会也就几乎运作到头了,因为没有人舍得花气力干活。可是我心里头一直弄不清楚,为什么最好的战将会被老板清除,甚至不惜牺牲整个组织的利益。今天总算让我发现原因了。
yijibang 回复 悄悄话 回复croupier的评论:
理论上而言,应该从失败中学到教训。我觉得,人活在世上就是那么一口气难对付。您一定也看到那些成功的人身段都是很低的。每个人的想法与做法都不相同。这几年随着年纪的增长,做事也不再像以往那么冲动。凡是三思而后行,总是比较妥当的。谢谢您的浏览与鼓励。
无根的浮萍 回复 悄悄话 回复yijibang的评论:
绝对同意. 友谊和信任是在 SOCIAL,HANG AROUND 中慢慢地建立的. 我们中国人在语言和文化上, 和西人差别实在是太大. 很多时候, 根本无法理解很多的习惯用语(SAYING), 相当与我们的"成语"吧. 有时, 我们讲一些认为很有意思的事, 却不小心犯了人家的禁忌. 几次下来, 西人自然没有了继续交往的兴趣.
期待您的下一篇.
croupier 回复 悄悄话 前辈不容易啊。希望后来者的路会容易点。
yijibang 回复 悄悄话 回复无根的浮萍的评论:
说句老实话,我们中国人要玩起手腕,绝不亚于外国人。问题是他们愿不愿意跟你玩,他们是不是允许您的介入。我觉得印度人在这一方面似乎比我们老中高明。当然,他们的英文程度是一大关键。对我们的下一代,我觉得应该比我们高强。我总觉的语言是一个很重要的关键。当然,语言也包挂了一般的风土人情。我会在以后讨论到我的一个印度老板。他就是一个很好的例子。谢谢您的浏览与跟贴。
doublehelix 回复 悄悄话 回复MayChen的评论:
"However it is important to establish a professional relationship with your boss. They will be your future references and network. A good boss can be a mentor to help your career development as well'

Totally agree - fortunately I have met a couple of supervisors who really help advance my career. Yes - try to build up a professional friendship with boss. You both could become good friends after separation. Thanks for response!
无根的浮萍 回复 悄悄话 简单地说: 中国有句古话, 叫 "潜龙勿用". 这是每个老板都明白的.
啰唆地说: 每个公司的结构的形成, 都有着她的历史. 有些 MANAGER 看起来没有什么水平, 其实是老板的 BUDDY. 对于一个老板来说, 用人的第一条就是要信任. 这种信任不时一年内能形成的. 你的MANAGER 能把你从众多的候选人中发掘出来, 并按时完成任务, 足以证明他没有辜负信任. 在有冲突时, 老板倾向与哪一边是很明显的了. 如果把你给提升了, 估计你下一个目标就是副总了. 谁还敢用你?

更多的感慨: 其实, POLITICS 在不管哪个国家, 文化, 都是很相似的. 我们中国人, 从小就被要求要好好学习, 以考分来换取前程. 我们虽然没有都变成书呆子, 但是却切实地失去了锻炼如何玩 POLITICS 的训练. 现在, 我们都在付出高昂的代价(时间和机会)来学习. 千万别再让我们的孩子吃同样的亏了!
yijibang 回复 悄悄话 回复慧慧的评论:
谢谢慧慧的赞美。我们是应该从错误中吸取教训。总不能像一条蛮牛,死不认错。到头来,吃亏的还是自己是不?
yijibang 回复 悄悄话 回复MayChen的评论:
Agree with all what you have displayed. Thank you very much for reading and sharing with us your thought.
yijibang 回复 悄悄话 回复doublehelix的评论:
If company allows you to go publishing, you should do it by all means. From the publication, your accomplisment will be recognized and sometimes will create an opportunity for you. I am always working in the development area, only the work that we don't think it is valuable or you can present in a very generalized format and then you will be allowed to go to publish. This is particularly true for the big company. You are quite right, never to be a competitor of your boss. I learned from it and doing very well since I was asked to leave. If I look back, not too many good bosses that I have met. On the other hand, one of my former bosses clearly told me that he would encourage my challenging. It turns out that we are still good friends and he is quite successful since then. I will describe this part later in my write up. Thank you so much for your sharing your experience and thought. That is really the motivation for me to keep writing.
慧慧 回复 悄悄话 忘记对你说了──你真有勇气面对过去,佩服!
MayChen 回复 悄悄话 回复doublehelix的评论:

“Also, your boss and you in most cases will not become good friends for real.”

That is true in most cases. However it is important to establish a professional relationship with your boss. They will be your future references and network. A good boss can be a mentor to help your career development as well.
MayChen 回复 悄悄话 回复yijibang的评论:

“Many times the education you exercised will lead to more trouble for you. “

Totally agreed! From my own observation, many of my American colleagues understand the politics at work better than us and know how to protect and advance themselves.

“On the other hand, after you have accomplished that you may end up with nothing. Many times we are trying to make win-win situation and many times the end results are not what we would like to expect.”

Sadly, most of the companies do not reward their employees based on the value they created. Many of the top management are simply incapable and not mature enough to handle the win-win situation.

Looking forward to hear more stories from you. Thanks for sharing!
doublehelix 回复 悄悄话 回复MayChen的评论:
"For those who are very productive, do not expect to get rewards from most of the company. You have to learn to share your credits with others, keep low profile, and wait for the right opportunity to move to the next level".

- very good points! Always keep in mind that always try to be the assistant but not the competitor of your boss unless you have to. Also, your boss and you in most cases will not become good friends for real.
doublehelix 回复 悄悄话 回复yijibang的评论:
I enjoyed reading your articles. In the arena of early drug discovery area (for example, a variety of therapeutic areas), publication is very important, especially for Ph.D-level scientists. It is mainly because the business is a science- and results-driving business. So it is recommended to always manage to publish your results in scientific papers (usually you have to patent the findings if they deserve to be patented). One needs to show evidence to be talented and productive in a certain field. It might be a different story in development field of pharmaceutical companies.
土村药师 回复 悄悄话 谢谢前辈的分享,您的经验对于我非常有启发,最近发生乐一点变故,所以没有及时来前辈这里报道,祝前辈一番风顺,希望回去还能看到您的好文...

具体变故,请见:

http://blog.wenxuecity.com/blogview.php?date=200707&postID=14967&page=1#mark
JanAiZhang 回复 悄悄话 回复MayChen的评论:


Thanks for your many helpful points!
JanAiZhang 回复 悄悄话 Such a valuable article!!!
Thanks for sharing the both sides of 职场奋斗 with us!
yijibang 回复 悄悄话 回复慧慧的评论:
所言甚是。我在这个公司就犯了一个大错。所以遭受到卸甲归田的命运。越级回报更是大忌。我们就是要从自己的过错学到教训。
yijibang 回复 悄悄话 回复MayChen的评论:
I certainly echo what you have just said. It is our duty to educate our boss as they always told us. It is important to know whether your boss is educable or not. Many times the education you exercised will lead to more trouble for you. I realized I made a gross mistake as I described above in moving ahead of my boss. We always hear people say that our job is to make our boss looking good. On the other hand, after you have accomplished that you may end up with nothing. Many times we are trying to make win-win situation and many times the end results are not what we would like to expect. As moving on my story, I will describe some of the better situation. Thank you very much for your reading and comments.
慧慧 回复 悄悄话 从我自己过去的经验看,无论在哪个行业,过分强调自己个人的业绩肯定会招致顶头上司和同僚的嫉妒,越级汇报毫无疑问会给自己的顶头上司很大的威胁。现在企业不断强调团队精神,给员工各种团队合作的培训.
MayChen 回复 悄悄话 You are touching a very sensitive issue here. In order to survive in the industry, you have to balance your relationship with your boss and know when is the time to speak out and when you have to be quite and let your boss to take the spotlight. The higher the position you are at, the more important this is going to be. At one of my job, I had to educate my boss in private ahead of time, then he spoke in front of everyone in the company wide meeting as if the ideas were all his.

A lot of managements in the industry did not learn the drug discovery and development process step-by-step, rather they graduated from top-notch university, jumped to very high-level positions very fast, thought they knew everything, and managed company poorly. It is a sad situation, however it is very common in the industry.

For those who are very productive, do not expect to get rewards from most of the company. You have to learn to share your credits with others, keep low profile, and wait for the right opportunity to move to the next level.

As for papers, it is still very important to keep publishing if you are PhD level scientists and want to stay on the science track. You can be creative here, patents, papers on methods, compounds, reviews, abstracts at meetings and symposiums. All will help your career in the long run.
元宝妈 回复 悄悄话 谢谢前辈。

对呀,Report也是Paper。在工业界10多年了,Report无数, No Publications.
yijibang 回复 悄悄话 回复元宝妈的评论:
当然要追问啊。对做研究工作而言,尤其刚从学校出来,著作是重要的。在工业界越久,著作就慢慢的不重要了,尤其干我这一行的。主要的是保密的原因。不要说没有,可以说您在公司里有许多报告,那都是您的Paper啊! 灵活一点。不过,一直很少人问起我有关Paper的事。甚至在我的履历表上,我都不列了。谢谢。
元宝妈 回复 悄悄话 前辈的经历曲曲折折。

问个问题,我申请工作。人家要PAPER,我说没有。人家就不理了。我该追问吗?
登录后才可评论.