个人资料
林贝卡 (热门博主)
  • 博客访问:
正文

观电影A Beautiful Mind有感

(2008-11-28 04:04:11) 下一个




电影:A Beautiful Mind《美丽心灵》(五)  来源: China Daily
请点击欣赏电影:A Beautiful Mind《美丽心灵》(一) 来源: China Daily


我喜欢这部根据Sylvia Nasar撰写的同名传记体,而拍成的关于數學家John Forbes Nash的电影,这确实是一部感人至深的电影。

John Forbes Nash是一个天才的数学家,然而他却患有精神分裂症。Nash在博弈論和微分幾何學領域潛心研究,最终獲得諾貝爾經濟學獎,这诚然与他的天才,智慧和努力分不开的。

然而影片最令我感动的是Nash的妻子Alicia Larde,她忍受着常人难以想象的痛苦,不离不弃,自始自终地地陪伴着Nash:一个介于天才和疯子之间的数学家,是多么的不容易呀。

我特别喜欢纳什被授予诺贝尔奖时,对他的妻子Alicia发表的这段深情而又理智的感言,摘录如下,和大家分享。

“I've always believed in numbers. In the equations and logics that lead to reason. But after a lifetime of such pursuits, I ask, what truly is logic? Who decides reason?

My quest has taken me through the physical, the metaphysical, the delusional, and back. And I have made the most important discovery of my career. The most important discovery of my life. It is only in the mysterious equations of love that any logical reasons can be found. I'm only here tonight because of you. You are the reason I am. You are all my reasons. Thank you.

我一直相信数字,方程式,逻辑推理。但是经过一生的追寻后,我问我自己,什么才是正确的逻辑,谁决定的前提?

我从肉体上,精神上,幻觉上探索这个问题,再回到现实。然后我发现了生涯中最重要的发现,我一生中最重大的发现,就是在爱情中,任何逻辑都是合理的。只因有你,我今晚才能站在这里。你是我成其为我的前提,你是我所有的逻辑。谢谢。”


 


A beautiful mind《美丽心灵》(二)这个片断也非常有趣,在这个片断里,Nash以谁能得到金发美女,这个形象的方式博弈导出了自己的理论,非常的生动。我摘录如下:《请点击欣赏电影:A Beautiful Mind(二)

“John: If we all go for the blonde, we block each other. Not a single one of us is gonna get her. So then we go for her friends, but they will all give us the cold shoulder, because nobody likes to be second choice.

Well, what if no one goes for the blonde? We don't get in each other's way, and we don't insult the other girls. That's the only way we win. That's the only way we all get laid.

Adam Smith said the best result comes from everyone in the group doing what's best for himself, right? That's what he said, right?”

Nash这段形象的解释,让我想起了Albert Einstein对他的相对论的形象的解释,和你分享。

Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour.

Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity
--Albert Einstein.

不得不感叹,天才就是能把复杂的理论简单化。


[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.