正文

多伦多地铁见闻

(2024-02-25 17:43:29) 下一个

多伦多地铁见闻

20213月旧文

过去,我在多伦多城里上班十三年,上班乘轻轨和地铁往返,下午130出发,晚上约一点回家。我很幸运,没有遇见过种族歧视行为。我乘坐的线路属于蓝领工社区,对南亚人的印象就是他们身上散发一股咖喱味,也许我身上也有中国人的厨味?其实,黑人反倒蛮讲究的,虽然他们用香水,但是那种质量比较次的那种。倒是心理障碍者,酒鬼和毒瘾者见过不少,怎么办?远离避开他们,一般情况,他们不会主动伤害人。

有时半夜在地铁上会遇见淘气的少年,他们会对我做怪象,朝我喊叫,女孩子拉下裤子,屁股朝向我,有白有黑的,然后,集体哄堂大笑,随后离去。

每个人的经历各异?我一般在地铁里阅读【圣经】,眼神不与人对视。我记得某天半夜,在地铁里见到一位华裔中年男子,穿着老旧,胡子拉碴的。他自我介绍,来自台湾,自己单住,并说自己有心理障碍疾病,住在政府福利房,每天需要服药,我问“你去教会吗?” “不常去”他答。后来我们在斯嘉堡站分手,他说“我的父母不喜欢我, 因为我从小不会念书,我今天很感动,因为你一直跟我说话,我常坐地铁,从来没有华人搭理我”。其实,我心里挺难受的。

国外住长了,也改变了我。回想过去,在国内时,我们常常拿身障人士寻开心。另外,诚实人总是被占便宜和受人捉弄。
Subway experience

In the past, I worked in downtown of Toronto for 13 years. Taking the light rail and subway to work, I left home at 1:30pm   and came back home at about one in the midnight. I had never encountered racial discrimination. Occasionally my impression of South Asians was that they smell curry. Maybe I myself also smell spice of cooking.  I did see a lot of people with mental disabilities, alcoholics and drug addicts. What should I do? Stay away from them. Under normal circumstances, they will not take the initiative to hurt people.

Sometimes in the midnight, I met naughty teenagers on the subway. They made strange appearances at me and shout at me. The girls turned their bum at me, and pulled down their pants . Then, they burst into laughter before leaving.

Everyone’s experience is different? I was reading the Bible in the subway, I didn't  do eye contact with people.

I remember one day in the middle of the night, I saw a middle-aged Chinese man in the subway, dressed in old and shabby beard. I said hello to him, He introduced himself, he was from Taiwan, lives alone, and said that he has a mental disorder and needs to take medicine every day. I asked "Are you going to church?" "Don't go often" he replied. Later, we had to say goodbye at Scarborough Station and he said to me, "My parents don’t like me because I didn’t know how to study since I was a child. I am very touched today because you always talk to me. I often take the subway. I often take the subway, and there has never been a Chinese to care about me" . ". Actually, I feel quite uncomfortable. why people so snobby ?

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (2)
评论
憨大头 回复 悄悄话 回复 'yshen05' 的评论 : 人生百态
yshen05 回复 悄悄话 有次我们从机场坐地铁回家就碰上此华裔男子,先问我们是中国人么,我们礼貌回答是,然后问我们是从哪里来的,可能看我们拉着行李箱以为我们是新移民。我们看他举止异常,就谨慎回答说不想说。他仰身大笑说有什么不敢说的,我是台湾人。我太太当时有点被吓到,于是赶紧换位置坐。我也大声回答说,台湾好阿。后来发现此人到车厢另一头与另一个街友在聊天。车到bloor我们下车。此事也算一段经历。
登录后才可评论.