个人资料
正文

营养美味的柠檬派

(2009-05-22 06:54:37) 下一个

这几天白天最高气温能到30度,夏天真是快到家门口了。最近两周我开始喜欢起冰镇柠檬汁来,每灌下一大杯,就会为自己没有选择毫无营养成分的可乐而沾沾自喜。昨天从网上看到这个lemon meringue pie的方子,就大胆做了一把。好像不太难,不过有两个小问题,不知道大厨们都是怎么处理的。第一,挤柠檬汁的时候总是不小心让柠檬籽掉出来,防不胜防。第二,这个派好像在冰箱里放过之后就会出水,不知道这个能不能避免。

不管怎么说,先看看配方吧。

http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/lemon-meringue-pie-recipe/index.html

Ingredients

Lemon Filling:

  • 4 egg yolks (reserve whites for meringue)

  • 1/3 cup cornstarch

  • 1 1/2 cups water

  • 1 1/3 cups sugar

  •  1/4 teaspoon salt

  • 3 tablespoons butter

  • 1/2 cup lemon juice (two lemons)

  • 1 tablespoon finely grated lemon zest

  • 1 (9-inch) pre-baked pie shell

  • 1 recipe Meringue, recipe follows

Directions

Adjust the oven rack to the middle position. Preheat oven to 375 degrees F.

Whisk egg yolks in medium size mixing bowl and set aside.

In a medium saucepan, combine cornstarch, water, sugar, and salt. Whisk to combine. Turn heat on medium and, stirring frequently, bring mixture to a boil. Boil for 1 minute. Remove from heat and gradually, 1 whisk-full at a time, add hot mixture to egg yolks and stir until you have added at least half of the mixture.

Return egg mixture to saucepan, turn heat down to low and cook, stirring constantly, for 1 more minute. Remove from heat and gently stir in butter, lemon juice, and zest until well combined. Pour mixture into pie shell and top with meringue while filling is still hot. Make sure meringue completely covers filling and that it goes right up to the edge of the crust. Bake for 10 to 12 minutes or until meringue is golden. Remove from oven and cool on a wire rack. Make sure pie is cooled completely before slicing.

Meringue Topping:

  • 4 egg whites

  • 1 pinch cream of tartar

  • 2 tablespoons sugar

Place egg whites and cream of tartar in the bowl of a stand mixer fitted with the whisk attachment. Beat egg whites until soft peaks form and then gradually add sugar and continue beating until stiff peaks form, approximately 1 to 2 minutes. Use to top lemon filling.

Yield: topping for 1 (9-inch) pie

茶公评价说,这个饼长得虚胖虚胖的,呵呵。

瞧人家做的标准派



再看看我做的“丑小鸭”版。没等派凉透就切开了,所以里面的filling不太整齐 :-)



大家周末愉快!





[ 打印 ]
阅读 ()评论 (18)
评论
绿豆红茶 回复 悄悄话 回复PP.的评论:

你家四口人,三块饼怎么分呐?
我就是因为馋这一口,而美国店里的糕点又甜得一塌糊涂,所以才自己做来吃。一般follow英文配方的时候,我会只放三分之二的糖。
你们那里要是糕点好吃,就不用这么麻烦了,呵呵。


PP. 回复 悄悄话 红茶你真是太棒了!
西点,我是不会做西点的. 前一阵差点和一个朋友一起报名西点学习班,犹豫了半天,觉得就是学会了也没空做,还是没去.
我吃好吃你的了, 同学们留三块给我哈!
绿豆红茶 回复 悄悄话 回复南山松的评论:

啊?下回我烧大鱼大肉给你吃 :-)
绿豆红茶 回复 悄悄话 回复hairycat的评论:

其实我特别羡慕能做一手好菜的人呢,呵呵。
今天这个饼已经塌陷了,看来俺技术还是不过关。
南山松 回复 悄悄话 看上去真诱人,好想吃一块.

红茶,你把我弄饿了:)
hairycat 回复 悄悄话 红茶真能干,我完全放弃整西点啦。呵呵,曾经很努力地试过可是总是失败呀。我很羡慕很会做蛋糕的人。
红山茶花 回复 悄悄话 回复饼姐姐的评论:

你给小饼子带一块儿回去吧,不过他可能又一次把你的裙子蹭脏呢,哈哈。
绿豆红茶 回复 悄悄话 回复mycereal的评论:

我还得再练几把才能带这个派去party呢。我那蛋白topping都没有把柠檬盖住,呵呵。
饼姐姐 回复 悄悄话 haha
yummy
i do want it! hahah
mycereal 回复 悄悄话 这个派很不错,很漂亮,也一定很好吃。party上带去也一定很好。

我是很怕做西点的,呵呵。
绿豆红茶 回复 悄悄话 回复秦西的评论:

要两块都没问题 :-)
红山茶花 回复 悄悄话 回复花朵的评论:

假如你不怕酸,这个派的味道应该算不错的。
刚开始两边跑,不知道能坚持多久 :-)
绿豆红茶 回复 悄悄话 回复歌儿的评论:

你也做一个试试看吧,哦对了,做完了可以拿给胖柠檬吃 :-)
秦西 回复 悄悄话 Yummy!我也要一块~~~~
花朵 回复 悄悄话 看着很想顺手拿一块吃,体型不计,好吃就行:)

红茶两边跑,念着小的记得大的,好!:)
歌儿 回复 悄悄话 不错,很好吃的丑小鸭的样子。:)
歌儿 回复 悄悄话 沙发!
登录后才可评论.