正文

父子之间 - 民主与专制

(2008-08-03 20:46:51) 下一个
李世修今年五岁,已开始上学了。澳洲的教育基本靠玩,他练就了边玩自己的游戏边参与我们对话的本事,有时我真惊讶他一心两用的能力。

一天,电视上澳洲总理陆克文正坎坎而谈,我忽然想了解一下小李在学校被灌输了些什么民主思想,与我辈小时的热爱政府忠于党有何不同。

“李世修,认得这是谁吗?”

“总理” 他瞥了一眼电视屏幕。我有点惊讶,当时陆克文刚当政不到两月。

“总理是干什么的呀”

“他做报告” 回答精确简练,出乎意料。

“你喜不喜欢他呀” 我的兴致更高了。

“喜欢呀,他很酷” 。

“为什么” 。

“他的眼镜很漂亮,和你的一样” 我被拍的暖呼呼。

“他是不是管所有事情的大老板呀” 他边研究新买的乐高火星任务的组装手册边补充道。

“他不是老板” 我认定进行民主教育的机会来了。

“你,我和妈妈才是老板” 。” 我们认为他是好孩子,所以选他当总理。你记不记得我们去你们学校投票,那天你还得了一个紫色的气球? 如果他以后表现不好,我们就让他下台,也就是说把他的所有玩具都收起来” 。我试着把这严肃的问题儿童化。

“我知道,好孩子要吃饭快,玩完要把玩具收好,还要保持。”

“但我不是老板,你和妈妈才是。我的玩具有时会被收走掉”他沮丧地补充道。

“等你长大了你就是了” 我鼓励道。也许当陆克文式的公仆也是个不坏的选择?

“我长大以后要买到所有的乐高火星任务玩具,并且谁也不能从我手上拿走。。。” 他深沉地说。

这不是专制吗? 看来民主教育之路还漫长的很哪。



附:

原对话为英文,附后参考

Democracy vs. Dictatorship



Sean Li is five and started school this year. He uses to join our conversations whilst plays with his toys. I am very impressed by this competency.


One evening, the TV was showing that Mr. Kevin Rudd, the Prime Minister of Australia, discussed his policies in the Parliament. I suddenly wanted to find out what kind things about politics Sean learned from the school. Did they tell him to love the government and the Parties, as I was taught before?

“Sean, do you know this guy?

“The Prime Minister” He glanced the screen. I was a little bit surprised as Kevin just took the office for 2 months.

“What does he do?”

“He talks” Simple but accurate description.

“Do you like him?” My expectation was increased.

“Yah, he is cool.”

“Why?”

“He wears good glasses. Like you” I was flattered.

“Is he the boss of everything?” He added without leaving his eyes on the manual of the new Lego Mars Missions, which costed him 9 weeks pocket money.

“No.” I decided that it was time to reinforce his education on democracy.

“We are the boss, you, mum and me”.

“We choose him because he is a good boy. Do you remember that we went to your school hall to cast the vote? You got a purple balloon? If he behaved badly late on, he will be sacked, which means all the toys he has would be taken way.” I tried to make things easy.

“I know, one must eat quickly, tidy up his toys after playing…all the time.”

“But I am not the boss, dad. You and mum are. My toys were taken away sometimes.” He concluded sadly.

“You will be a boss when you grow up” I encouraged him. Maybe a public servant as Kevin Rudd is not a bad alternative?

“When I grow up, I will have all the Lego Mars Mission toys and allow no body to take them away.” He said thoughtfully and determinately…


Does he mean Dictatorship?! Now I understand what a hard job to achieve a true Democracy.
[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.