正文

9枚奥运会金牌获得者卡尔·刘易斯吃严格全素(Vegan)

(2008-07-05 22:11:11) 下一个
http://www.ivu.org/ivcb/gb/video/carllewis.html

美国著名田径运动员卡尔·刘易斯谈素食(英文)


美国著名田径运动员卡尔·刘易斯(Carl Lewis)曾获得9枚奥运会金牌,是一位严格素食者。他在谈到吃素的体会时说:“实际上,在田径赛中,我最好的参赛成绩是在吃素后的第一年”。

刘易斯: 当我成为素食者的时候,我有很多队员也和我一样,我说:“让我们就这么做吧,我们一起成为素食者。”许多人这样做了,有些人出现反复,但是没有一个人完全回到从前的状况,每个人都从中获益了。有趣的是,作为一个演员,我发现人们的饮食总的来说比运动员的更加科学,这让人觉得不可思议,因为很多人认为运动员的饮食应该是最好的,但事实上绝大部分运动员的饮食是全世界最糟糕的,而他们竟然还要在这种状况下去竞赛。现在开始出现一些健康食品店,这并非某些人的独出心裁。如果你想选择更健康的食品,或者不希望象其他人那样去大众化的食品店买一磅肉回家,健康食品店自然成为再正常不过的一种潮流。我就很喜欢那些店,并且基本上只去健康食品店购物,在那里我能买到自己需要的绝大多数东西。对我来说更容易一些,因为我一直在赢得比赛,而且在年龄偏大的情况下依然获得金牌,因此当我劝我的队友们同样这么做的时候,他们很愿意听从。说实话,他们绝大部分人确实从中受益了,而且把素食的习惯坚持了下来。

问:是什么让您开始素食?因为素食毕竟不是美国人的典型饮食。

刘易斯:是的,素食也不是运动员的典型饮食。就我个人而言,很有意思,最早我和一个作家合作写一本书,他过来和我一块儿生活十天,我们一起讨论那本书的事情。每天我们都一起去训练,他在一边观察,但有时会离开训练场然后再回来,连续三四天都是这样,我就问他去哪里了,他说: “我得去吃东西呀,我看你从来都不吃东西。”我开始意识到我是靠饥饿在控制体重,而不是选择健康的饮食习惯。刚巧我正想做一些关于最佳饮食的调查,这样我这个喜欢美食的人就不用总是饿自己了。什么样的饮食能够既健康又符合运动的要求?调查结果显示要大量减少肉食,增加果汁的摄入,同时选择恰当的奶产品,这就是我开始素食的原因。一段时间下来,结果我变成了一个严格的素食者(Vegan),并且长期坚持下来了。我跟每个人都说:“我最好的参赛成绩是在我30 岁那一年成为严格素食者之后获得的”。他们问我从哪里获得蛋白,我吃大量的小扁豆,我酷爱豆类、果汁,我从多种素食中同样可以获得需要的营养,而不必象其他人那样依赖肉食。

(中间介绍素食烹饪,略)

刘易斯: 当我饮用新鲜果汁,吃素汉堡或者含豆腐的沙拉的时候,我感觉更爽、更有活力,因为我能感觉到自己的消化系统更清洁、循环更畅通,而且,我觉得自己变轻了。

翻译整理:May,Jesse

Vegan的定义:Vegans endeavor not to use or consume animal products of any kind. (from wiki)

http://earthsave.org/lifestyle/carllewis.htm

Carl Lewis on Being Vegan

Excerpt from Carl Lewis’ introduction to Very Vegetarian,
by Jannequin Bennett

Can a world-class athlete get enough protein from a vegetarian diet to compete? I’ve found that a person does not need protein from meat to be a successful athlete. In fact, my best year of track competition was the first year I ate a vegan diet. Moreover, by continuing to eat a vegan diet, my weight is under control, I like the way I look. (I know that sounds vain, but all of us want to like the way we look.) I enjoy eating more, and I feel great. Here’s my story.

When I grew up in New Jersey, I always enjoyed eating vegetables and was influenced by my mother, who believed in the importance of a healthy diet even though we ate meat regularly because my father wanted it. At the University of Houston I ate meat and tried to control my weight the wrong way–by skipping meals. Frequently I would skip breakfast, eat a light lunch, and then have my fill at dinner–just before I went to bed. Not only is skipping meals the wrong way to diet, but the way I did it is the worst way because your body needs four hours to digest its food before you go to sleep.

In May of 1990 I decided to change the way I ate when I realized that controlling my weight by skipping meals was not good for me. Within the space of a few weeks, I met two men who changed my way of thinking and eating. The first was Jay Cordich, the Juice Man, whom I met at the Houston radio station where I worked in the early morning. He was there to talk about his juicer, which makes fresh juice from fruits and vegetables. He said that drinking at least sixteen ounces of freshly squeezed juice each day will increase a person’s energy, strengthen the immune system, and reduce the risk of disease. A few weeks later while doing publicity for a meet in Minneapolis, I met Dr. John McDougall, a medical doctor who teaches about the link between good nutrition and good health and was promoting his latest book. Dr. McDougall challenged me to make a commitment to eating a vegetarian diet and then to just do it.

I remember vividly making the decision in July of 1990 to become a vegan. I was competing in Europe and ate a meal of Spanish sausage on a Saturday and on the following Monday started eating vegan. The hardest thing for me was changing my eating habits from skipping meals to eating throughout the day–which is much healthier. I also missed salt and so substituted lemon juice for flavor.

In the spring of 1991 – eight months after beginning to eat vegan – I was feeling listless and thought I might need to add protein from meat to my diet. Dr. McDougall, however, explained that my listlessness was due to my needing more calories because I was training so many hours each day, not because I needed more animal-based protein. When I increased my calorie intake, I regained my energy. I was drinking 24 to 32 ounces of juice a day. I ate no dairy products. And I had my best year as an athlete ever!

You have total control over what you put in your body. No one can force you to eat what you don’t want to eat. I know that many people think that eating a vegetarian diet - and especially a vegan diet – will require sacrifice and denial. Jannequin Bennett demonstrates in this book that eating vegan does not have to be tasteless and boring. As she says, “vegan eating is a truly indulgent way of life, as vegans regularly partake of the very best foods that nature has to offer.” Here are recipes that will excite your taste buds. By the way, a few of my own recipes are included.

Keep in mind that eating vegan does require a commitment to being good to your body and to acting responsibly toward the world around you. Most of us are not aware of how much damage we do to our bodies and to our world by the way we eat. I challenge you to write down everything you eat and drink for one week. You will probably be amazed at the amount of snacks you eat, the different ways in which milk and cheese are a part of your diet, and–worst of all–how much fast food you consume.

Most snacks such as cookies, chips, candy, French fries, or soft drinks are highly processed foods that have lost many of their useful nutrients. Worse still, most of these foods are loaded with fat, salt, and chemicals. For instance, a 1.5-ounce bag of barbecue potato chips has the same number of calories as a medium baked potato, but 70 times the amount of fat and 20 times the amount of salt.

Cheese and other dairy products are loaded with artery-clogging saturated fat and cholesterol. Most cheeses get 70 to 80 percent of their calories from fat.

You have to be especially careful when you eat in fast food restaurants. As the consumption of unhealthy fast food has increased, so has obesity, which is now second only to smoking as a cause of death in the U.S. Eric Schlosser reported in Fast Food Nation that the rate of obesity among American children is twice as high today as it was twenty-five years ago. Moreover, it seems that wherever people eat unhealthy fast food, waistlines start to expand. Between 1984 and 1993, for instance, the number of fast food restaurants in Great Britain roughly doubled. And so did the obesity rate among adults. Overweight people were once a rarity in Japan. Fast food restaurants arrived there thirty years ago, and today one-third of all Japanese men in their thirties are overweight.

Your body is your temple. If you nourish it properly, it will be good to you and you will increase its longevity.
[ 打印 ]
阅读 ()评论 (0)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.