个人资料
正文

生命不外乎是一场意外

(2006-09-22 15:18:19) 下一个

Almost everybody, modern or ancient, philosopher or beggar, all has, at one point or another of his/her life, pondered the meaning of life. This question is almost as classical as Hamlet’s “To be or not to be….”….

It suddenly dawned on me one sunny Saturday morning that life is nothing but an accident!

Look, there are several billion lives on this planet. Why me, instead of another person like those billions? Why here, instead of another continent? Why now, instead of the era of Renaissance or World War II? Why a male, instead of a female?

I even thought in such a funny way…

What if, on that particular night, neither of my parents was not in the mood? Or my mother just happened to have a headache?

I could list a score of possibilities that would have made my existence a non-existence!

So I slowly strolled(not jumped) to this sad conclusion: Life is but an accident!

Yes, life is but a process of mere existence. Human being is probably the only animal on earth that has glorified the meaning of life. But like the other species on this earth, we are experiencing the same process: birth, growing up, aging, and death.

From a historical and biological prospective, life is not as meaningful as we perceive. We just happen to be born, to be living now, and heading for a world of nothingness.

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (8)
评论
回复 悄悄话 我们出生是偶然的,但是出生以后的生活因为参杂了自己的意志就不能称其为偶然了。。。
hey3g 回复 悄悄话 等哪天,我们的大脑可以直接和"计算机"或者另一个大脑联系起来,等我们的意识可以从一个大脑"游动"到另一个大脑,我们对生命的定义可能会改变.我们受限制于这个躯体的生命,可能会生存于肉体之上.
我们这一辈人多半是没有希望了,但再过1千年吧..哈哈.
QQDMM 回复 悄悄话 这是我从很小的时候就常常问的问题,那时候没有人能回答我,我的小朋友常常为此奇怪,问什么我回问出这样的问题?但是知道现在我仍旧对我死后这个世界的存在与状态感到困惑和迷茫,我没有答案,但我非常希望自己能依靠的信仰找到答案...............
Eveline 回复 悄悄话 Life starts from an accident but we try to manage our lives on our own. BTW, I like the picture of the cat. Is that your cat?
罢了 回复 悄悄话 生命是一个包含了许多 incidents 的accident。因此,必然里饱含着偶然;偶然里饱含着必然。

其实我们大可不必去回答诸如“生命是什么”这样的问题。佛经中有一幅很幽默的名联:“试问世上人,有几个知饭是米煮?请看坐中佛,不过认得用自心来。”大自然把人放在宇宙这个生命大会场里,让他不仅观察这全部的宇宙壮观,而且还激烈地参加其中的竞赛。于是我们一同来到这个世界,于是我们携起手来一起去看世界。让我们一起去寻找黑暗中的光明,去寻找彩虹的尽头,去追逐痛苦中的欢乐,去品尝平瘠中的丰收,去捍卫屈辱中的荣誉!

陀思妥亚夫斯基曾说过,“人类不停地向地球上的一切突进,却忽视为达到目的而经历的连绵不断的过程。”

因此,我们不必问“我们从哪里来”,也不必知道“我们要到哪里去”。从起点走向终点的过程中,只要我们能够从一切事物中体验出不平凡的、纯洁的、优美的、和谐的那一部分,就意味着我们已经获胜。

“不要问我们从哪里来,我的故乡在远方。”我们都是流浪者。“相逢何必曾相识,相知何必曾相逢。”或许我们的初识便是我们的重逢,我们的重逢便是我们的初识,千古又千古,该流转的在流转,不能流转的还在那里,那就是橄榄树的根。

杯中的酒已干,莲花也在火光中凋零,无意中,窗外的风景也成了一片空白。

带上一盏新烛,站在我的橄榄树下,隔着苍穹的时空,轻轻地对你说“来生有约”。
BeautyinAutumn 回复 悄悄话 生命不是偶然的。 表面的偶然藏着内里的必然。
上下求索 回复 悄悄话 我有与你完全一样的想法,但我觉得生命没有那么简单,其实这种想法对于佛教道教来讲,已经不是问题,因为他们已经想通了。如果您感兴趣,可以多涉猎这方面的东西。祝好!
虔谦 回复 悄悄话 : )
"What if, on that particular night, neither of my parents was not in the mood? Or my mother just happened to have a headache?
I could list a score of possibilities that would have made my existence a non-existence!"

可母亲没头痛啊, 父母那天情绪都很好啊, 是不? 从您同样的那段话里, 恰恰也可以做出生命不是偶然的结论.

我是感觉, 生命不是意外. 我信神造了我. “我使你在母腹中成形以先,就认识你;你还未出母胎,我已把你分别为圣,立你作列国的先知。”
(旧约圣经 耶利米书 1:5)
登录后才可评论.