轻舟一叶

小楫轻舟,梦入芙蓉浦。
个人资料
正文

社区大学教书手记: 不愉快的经历

(2009-03-02 13:28:39) 下一个

    上回写教书手记还是第一堂课后的记录,之所以喜欢第一堂课,是因为我对每个学生的印象是全新的,豪无贬褒,学生们对我也是如此。

        两周前的一天,我在复印小测卷子,一个老教授经过,问我:“你班上有个叫D.的学生吧。”

    “是啊,他反应很快,可是很爱说话。”

    “去年D.在我班上。他相当自我(His ego is very high),曾因吸毒,和失控而被另一所大学开除。”

   “他看上去蛮乐观积极,没想到有这样历史。”我想着D.中等个子,金色短发,蓝眼睛,平时爱发言,上课喜欢和周围同学聊天。看不出,他有这段不光彩的往事。

    老教授看我一脸疑问,反安慰我道:“他是让人头疼的学生,但我想他参加戒毒和愤怒控制(Anger control program)等训练,也该懂事了,他是个颇有小聪明的孩子。这学期他修你的课,你是女教师,也许他会收敛些。”

    上周三课上,我看见D.在电脑前偷偷地玩弄手机,像是在写文字信息(text messages),学校规定,学生上课一定要关手机,若上课手机响或写文字信息,学生要离开课堂。开学初,D.手机响过,我给他警告,如今,他又违规,我到他身旁,告诉他,上课若玩手机,需离开教室,免得影响班级。他收了手机,脸色很不好,我继续讲课,大约5分钟,D.仍然很气愤的样子,他可能为了控制情绪,披了大衣,自己到教室外。大约10几分钟,他回到教室。下课后,D.朝我走了过来,我以为他是来向我道歉的。以往也有学生,不小心忘了关手机,或课堂失礼,会课后主动找我道歉。可是D.居然指着我说:“我很不喜欢你只抓我把柄。(I do not appreciate you pick on me.)也有别的学生上课上网,为什么就找我的麻烦。”我吃了一惊,回道:“你是唯一玩手机的学生,有个别学生上网,他们事先告诉过我,想上网查找一些新学的技术用语。”D.仍然道:“我就是很不喜欢你专门找我麻烦。”他态度如此傲慢,我想起老教授的话,于是我对他说:“请学会尊重他人。(Please show respect.)”他离开了教室。

   我教的哈城社区大学学生参差不齐,这两年美国经济萧条,社区大学很受欢迎,不少本科生为了给家里节省学费,或减轻自己贷款读书的压力,前两年在社区大学上基本课,然后再转到较好的大学修完课毕业。也有的学生是社会上失业人员,或想改换工作,也有孩子长大后回到校园的妈妈学生。

    今天清晨天上飘着小雪,路滑风也大,我早早就开车到办公室备课,和往常一样,上课前5分钟,我在心里作了默祷。上午10点的课,D.迟到了几分钟,他进来时,一股浓重的烟味随风涌入教室,我先想D.一定是烟客,但很快意识到,那味道不是一般烟的味,可能是毒品的味道。课堂上,D.打瞌睡坐着,我提了个问题,让他回答,他摇了摇头,我到他面前,问道:“你睡了?”他勉强张开眼睛,而那双眼睛毫无光泽,昏暗,无神,却满是仇恨,阴晦,那不是开学初积极乐观的D.,那是被恶魔缠身的D.。我倒吸了一口凉气,继续上课,但我已决定不再看D.。就是在以后的课上,我也将尽少地找他“麻烦”,曾经有学生向老师威胁要带枪来班级,不但区立大学有,州立大学,私立大学,甚至高中也有类似例子,如几年前科罗拉多州Columbine高中生枪击事件。

    剩下的半个多学期,我将不再和D.学生“对峙”(confront him),但我会为他祈祷,愿他早日脱离导致他堕落的恶魔。想起《圣经》里一句经文:“因我们并不是与属血气的争战,乃是与那些执政的、掌权的、管辖这幽暗世界的,以及天空属灵气的恶魔争战。”(For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places. 弗Ephesians 6:12)祈祷D.学生早日戒毒,改过自新,作神国度里的新人。

 
美国学校自从1963年将祷告从校园禁止后,校风日下,以下是一些数据1:

1963到1988年数据:

* 未婚性交增加200%(若女孩子单独分类,未婚性交增加500%)

* 未婚怀孕增加400%

* 性病增加200%

* 自杀人数增加400%

其它数据:

* 18岁以前生育孩子的学生,有一半没有完成高中学业(63年以前96%等到18岁以后生育)

* 早育母亲只挣平均收入一半的钱,大多数靠政府福利维持生活,而且恶性循环:早育母亲的女儿10几岁怀孕生子,又产生无技能,靠福利维持生活的新一代

* 14到25岁的未婚妈妈,三分之二生活水平在贫困线下

SAT成绩:

* 63年到80年平均成绩下降90分

* 1950年,84%的大学生知道马尼拉是菲律宾首都;1984年,只有27%的大学生知道。

2004年美国科罗拉多州Columbine高中生枪击事件中弹而亡的女学生Rachel 父亲写的诗:

 To Rachel Joy Scott

A courageous victim of the Columbine High School shooting in Littleton, Colorado. Facing death itself, Rachel refused to compromise her faith in God. This poem, written by her father, Darrell Scott, aptly describes the problems we face, and provide the answer, for those courageous enough to believe:

Your laws ignore our deepest needs, 你的法律忽视了我们最深的需要,

Your words are empty air. 你的话如同空气

You've stripped our heritage,你已经剥夺了我们的传承

You've outlawed simple prayer.你已经禁止简单的祷告

Now gunshots fill our classrooms,如今枪击填入教室

And precious children die.可爱的孩子死亡

You seek for answers everywhere,你到处寻求答案

And ask the question,"Why?" 问:“为什么?”

You regulate restrictive laws, 你制定法律

Through legislative creed, 通过立法纲领

And yet you fail to understand 但是你无法理解

That God is what we need! 上帝是我们真正需要

注1:英文数据来源:http://www.saintpaulcommunitychurch.org/what_happens_if_prayer_is_banned.htm statistics given go up to the year 1988.

The banning of prayer in assemblies affected students. Since 1963:

*

Premarital sexual activity increased over 200 percent (for girls alone, premarital sexual activity increased over 500 percent);

*

Pregnancies to unwed mothers went up almost 400 percent;

*

Gonorrhoea (Sexually Transmitted Disease) went up over 200 percent;

*

Number of suicides increased over 400 percent.

These give rise to secondary consequences, such as:

*

Only half of those who give birth before age 18 complete high school (as compared with 96 percent of those who postpone childbearing);

*

On average they earn half as much money and are far more likely to be dependent on welfare. A negative cycle is created, with daughters falling pregnant during teenage years, thus leading to generations of unskilled peoples being dependent and trapped on welfare;

*

Of those families headed by a mother age 14-25, two-thirds live below the poverty level.

The Scholastic Aptitude Test (SAT) is an academic test measuring the developed verbal and mathematical reasoning skills of a student preparing to enter college. The three areas of SAT testing with individual documentation are SAT mathematics scores, SAT verbal scores, and SAT total scores (the combination of the mathematics and verbal scores). 

*

SAT Total Scores have declined steadily, dropping over 90 points from 1963 to 1980, to the lowest in the industrialised world. Although actual grades have risen, their SATS were decreasing. Hence academic standards have dropped to accommodate mediocrity.

*

In 1950, 84 percent of college students knew that Manilla was the capital of the Philippines. In 1984 it had dropped to only 27 percent. “We cannot expect to be a world leader if our populace doesn’t even know who the rest of the world is!”

 

 

教书手记系列文:
http://blog.sina.com.cn/s/articlelist_1343116137_5_1.html

 

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (1)
评论
目前还没有任何评论
登录后才可评论.