个人资料
  • 博客访问:
正文

《我没有资格纪念您》有感网传南京大屠杀公祭日张纯如墓前无花

(2017-12-27 21:54:51) 下一个

 

《我没有资格纪念您》石蝶

其实我没有资格纪念您

十几年了

我依然没有

翻开那个永久浸泡在血色中

刀痕累累的封面

一层层鲜活着痛的耻辱

深埋了我的勇气

 

我没有资格来纪念您

因为我不曾走过那蚀魂的路

不知道您经过了怎样的地狱

同一个创伤

吞噬过圣女般的 Minnie Vautrin

和六十年后的您

 

我没有资格来纪念您

十四亿人中

我也是个卸了甲的男子

居然要一个花季的女孩儿

选择了这个生命不可承受的使命

您昂然地去了

看昔日的魔鬼活在"优雅"中叙述

三十万冤魂的制作

归来时

地狱从此吸附着难再安宁的灵魂

无法褪去

 

真的,我没有资格来纪念您

我只能确定

有一天

我会带上我的孩子到您的墓前

讲您的故事

 

 

转自网络: Wilhelmina "Minnie" Vautrin (September 27, 1886 – May 14, 1941) was an American missionary, diarist, educator and president of Ginling College. She was a Christian missionary in China for 28 years. She is known for the care and protection of as many as ten thousand Chinese refugees during the Nanking Massacre in China,[1] at times even challenging the Japanese authorities for documents in an attempt to protect the civilians staying at her college. After persisting in the Nanking Safety Zone from 1937, she returned to the United States under extreme stress in 1940. She committed suicide there in 1941, still wishing in her diary that she could return to her work in China. Vautrin was posthumously awarded the Emblem of the Blue Jade by the Chinese government for her sacrifices during the Nanjing Massacre.

 

这样一本书,竟然让一个弱女子完成了。这几天,后蜀花蕊夫人的"十四万人齐解甲,更无一个是男儿" 一直萦绕在脑中。。。

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (2)
评论
石蝶 回复 悄悄话 回复 '平湖薄雾' 的评论 : 谢谢您和您的朋友。我也跟踪了一下,后来的确有很多人去祭拜!
平湖薄雾 回复 悄悄话 朋友前几日去祭拜了并敬送了白玫瑰和白菊花。传回的图片中纯如的墓被鲜花环绕
登录后才可评论.