光脚博士 的天地

光着脚在天地之间留着足迹,直到一个轮回为止。。。
个人资料
正文

生命中的过客

(2022-02-24 16:15:28) 下一个

 

前夫去世了

 

四十年前,一对无缘人就这么阴差阳错的结婚了,二十多年的磨合除了一对可爱的儿女见证了我们之间的平淡无味的岁月外,我们彼此都把爱和情给了我们的孩子们。孩子们长大啦,我们的日子也走到了尽头。

离婚之后虽然我们仍然同住一个城市,同在一个大学工作,但我们早在离婚前就成了陌路人。我以为离婚宣判了我们之间的结局,我真的以为我和他之间再也没有了瓜葛。直到今天当我听到健康如牛的他突然去世了,我的心一下子就像被针扎了一样的痛得我喘不过来气。原来有缘无份的我们早让二十多年的相伴,把彼此习以为常的生活注入了我们的生命里。我为儿女们失去了父亲而痛,我为年迈的前婆婆失去儿子而痛,我也为失去的辛苦了大半辈子的前夫而痛。眼泪就这么为他流着,我是一个好强女人,我不记得离婚的时候这么伤心过,我不记得从何时开始他的存在对我来说早成了亲情的家人…

生命的长短真的是没法用我们的时间尺寸去度量的。平时体弱多病的我一直是他关照的对象,他常常说我生病的时候是他最能派上用场的时候,因为他可以有机会照顾我…哎,其实在我刚刚来美国的时候,是他为我,也为我们曾有过的家撑起了那片天。他也曾害怕过,沮丧过,他也曾以老婆为自豪过,他说:“家里的大事都是他做主,小事都是老婆管。”当他的学生问他什么样的大事他做主了,结果他说目前家里还没发生过什么大事。为什么人总是在失去的时候才看到他的好?我为他祷告了一辈子,我不知道他走前有没有记得我告诉过他的话:“当我们不能掌控自己的命运的时候,别忘了抓住神的手,因为他能救你。”  真希望儿女们还能再见到他们的父亲。天堂的世界里有等待我们的亲人。

我不知道他为什么突然在自己的家里就去世了?我也没法想象他就这么舍得丢下自己的家人去了,但我知道我们都没法掌控自己的命运,走好我们每天的路,开心快乐的把生命的答卷在天父那里画上句号。

=============

 

女儿说:“I am so surprised to read all the comments about my dad's passing. He only started to sing in the past few years because he joined this community. When I would go back home to visit, he would sing for hours every night after dinner. I was so shocked by how loud he was! The last time I went back to visit him was in January 2022. I had to teach a class on Zoom in the evenings, and I made him promise not to sing until I was done, otherwise all my students would hear him from the basement!

Many people in his life only knew him for being an accomplished professor. But he also had many creative interests like drawing, photography, writing, and singing. And he was the best cook! Every time before I visited him, he would ask me what I wanted to eat and plan meals for the entire trip. He was a wonderful father.

I never knew that he was part of such a big singing community, and it makes me happy that he has so many friends and even fans here. I have learned a lot about him since he passed away, and hope that I can still be surprised by him in the future.

Please keep your loved ones close, call your parents or your children. My dad and I were close and we talked pretty regularly, but of course now I wish I could have talked to him more. He was healthy and full of energy, you can hear it in his singing. This was a shock to all of us.

Please celebrate his life and his singing, it would make him so happy.”

===============

儿子说:“

Our dad recently passed away unexpectedly. He was the biggest male figure in my life, so he will be missed immensely.
My dad was the one who initiated my love with basketball. He’d drive me to all the games and practices as a kid. There was always a basketball hoop in our driveway.
He was also the reason why I went into engineering. Not because I wanted to follow in his footsteps, but because prior to high school, he crossed out Art & Humanities on a form and wrote Engineering/Technology in its place and signed. STEM classes followed from there and set me on his way.
He was loved by family, friends, colleagues, and students. Frequently, he’d plan and host dinner parties for those looking for a gathering in the holidays. The man would cook for an entire day to prepare a feast for his students and their family.
Above all, dad was reliable, and I’m proud to carry on this trait and his legacy. Thank you for helping me have the life I have. You lived a life worth celebrating, and I’ll always remember what you’ve done for Ruth and me.”
================
 
[ 打印 ]
阅读 ()评论 (1)
评论
net422003 回复 悄悄话 罗毅教授纪念奖学金正式成立
罗毅教授纪念奖学金(Professor Yi Luo’s Memorial Scholarship )已于近日在西弗吉尼亚大学基金会正式设立,并在该校官网上线 (网址:https://secure.give.wvu.edu)。
为了纪念罗毅教授终其一生对采矿事业的热爱与执着,为了永远怀念罗毅教授在西弗吉尼亚大学采矿工程系工作的岁月,尤其为了表达他对人才培养方面卓越贡献的由衷敬意,由罗毅教授已毕业学生牵头,发起了在西弗吉尼亚大学采矿工程系设立罗毅教授纪念奖学金的倡议。倡议一经发出,得到了罗毅教授生前好友、学生、同行和Morgantown华人的积极响应和大力支持,罗毅教授奖学金筹备委员会(以下简称筹委会)很快筹集到设置永久奖学金的最低门槛(25000美金)。截至2022年3月30日,筹委会奖学金专用账户已累计收到捐款$29,823, 另有约$6000公司匹配资金也即将到账。在接下来的时间里,筹委会将继续宣传,扩大影响,以期筹集到更多资金,资助激励更多的人才积极投身采矿事业。
罗毅教授纪念奖学金将成为西弗吉尼亚大学的永久奖学金,筹委会筹集到的所有款项将交由西弗吉尼亚大学基金会统一管理,奖学金申报评选工作交由西弗吉尼亚大学采矿工程系统一组织。固定每年将基金收益的一部分(约占基金总额的5%)以奖学金的形式颁发给采矿系品学兼优的学生。预期2022年秋季学期进行首次奖学金评选及发放。
斯人已去,精神永存!从教几十年,罗毅教授修身慎行、邸志研思、呕心沥血、诲人不倦!罗毅教授纪念奖学金的设立,是为了表达学生们对他永远的怀念,也是为了让他爱生如爱子的情怀永远延续下去,更是为了让西弗吉尼亚大学采矿工程系历届学生了解到,有一位受人尊敬的中国教授曾经在此默默耕耘,为采矿事业付出了毕生心血!
衷心感谢大家的慷慨解囊和无私帮助,让Morgantown 这个温暖的小城永远留下罗毅教授奋斗的足迹。
再次感谢大家!祝福大家及家人春安夏泰,秋吉冬祥!

罗毅教授奖学金筹备委员会
2022年4月
登录后才可评论.