何必在意

随便写写,随便看看,随便聊聊
个人资料
何必在意 (热门博主)
  • 博客访问:
正文

父亲节 – 被老公的文字感动

(2023-06-20 13:10:02) 下一个

我的公公已经去世好多年,但是每年的父亲节老公总是会在脸书上倾述一下他对他父亲的思念。我的老爸也过世几年了,我和老爸之间虽然没有老公和他父亲之间那么跌宕起伏的关系,但是从老公的文字里我也能看到部分我和老爸之间感情的写照。我也时常思念在天国的老爸,想象如果他还在人世的话,现在会怎样。但是无论我们之前有多少分歧,我和老公的三观以及人品的形成都离不开我们老爸们的以身作则,谆谆诱导,潜移默化,和他们对我们无私的爱!你们永远在我们的心中,感谢你们让我们成为现在的我们!

以下是我把老公原文稍作修饰后的翻译版本:

小时候,爸爸是我心目中的英雄。没有他不会做的,也没有他不知道的,所有的问题他都能解决。那时的我总是感到惊讶和不断受到启发。

当我渐渐长大,我的爸爸成为了我的老师。他耐心地花大量时间陪伴我,分享他丰富的知识,并解释如何将我的问题分解成能设法管理并解决的一块块碎片。我时常被他的教导感到豁然开朗,也越发觉得自己富有创造力。

当我成为一个少年,我的爸爸却成为了我的限制者。那时的我向往自由和自主权。然而,他却制定了我(作为一个还未涉世却急于冒险的小家伙)能做和不能做的规定。他怎么就不相信我能解决自己的问题呢?我时时感到沮丧和被制约的痛苦。

作为一个十几岁的少年,我的爸爸变成我的打压者。每当我越过他制定的界限时(而我总是越过界限!),他对我施加严厉的惩罚。争吵和争论是我们的家常便饭,以至于我们差不多要被对方逼疯了。这是我们在一起人生中的最黑暗和困难的时期。我感到他想过分控制我而所做的一切努力是我所有问题的根源。我感到不安和愤慨,使我更有动力去争取自由。

高中毕业后,我的爸爸成为了我的啦啦队长。他鼓励我相信自己,上大学,追求梦想,自己独立生活。我一直向往自由,而现在我的问题也随着自由都属于自己了。

大学毕业后,我的爸爸为我感到骄傲。在我们连续冲突多年之后,虽然他表达得比较含蓄,但他会确保我感受到。有趣的是自从我搬出家门后,我们竟然重新学会了再次交流,他的话语不再感觉像命令或要求,而是他发自真心的建议。

随着时间的推移以及我们之间关系的进展,我的爸爸成为了我能够互相讨论生活的人,一个不会评判对方的知己,一个接受我的不足,并且总是提供一个让我倾诉任何想法的安全港湾。

在后来的岁月里,我们成为了真正的朋友,不管我们分享的故事是悲伤还是喜悦...笑声总是荡漾在我们之间。

我每天都想念我的爸爸,特别是在父亲节。幸运的是,他仍然存在于我的内心、思想和我自己的品格中。他永远在这里,每当我需要他的睿智时,我只需要在心中问问自己他会如何回答。

以下是老公的原文:

When I was little-little my dad was my hero.  He could do everything, he knew everything, he could solve all problems.  I was amazed and inspired.

As a grew a bit, my dad was my teacher.  He patiently spent time with me, sharing his vast wealth of knowledge, and explaining how to break down my problems into manageable pieces.  I was enlightened and felt creative.

Later as a pre-teen, my dad became my restrictor.  I wanted freedom and autonomy.  He laid down the laws of what I (as a budding adventurer) could and couldn’t do.  How could he not believe that I could figure out how to solve my problems?  I was frustrated and felt confined.

As a teenager, my dad was my oppressor.  He came down hard on me whenever I crossed the line (and I always crossed the line!).  We fought, argued, and drove each other crazy.  These were our most difficult times together.  I felt his overbearing attempts to control me were the source of all my problems.  I was restless and motivated to get my freedom.

After high school, my dad was my cheerleader.  He encouraged me to believe in myself, go to college, pursue my dreams, and move out on my own.  I wanted freedom, and now my problems were all my own.

After I graduated from university, my dad was proud.  Even though he was subtle at expressing it so soon after our feudal years, he made sure I knew.  Once I moved out of the house, we learned to talk again, and his comments no longer felt like commands/demands but heartfelt advice.

As we progressed, my dad became the person I could discuss life with, a confidant who didn't pass judgment, someone who accepted my shortcomings and would always offer a safe place to run ideas by.

In the later years, we became true friends, sharing stories, sorrows, joys, and laughter…there was always laughter.

I miss my dad every day, but especially on Father's Day.  Luckily, he's still in my heart, my thoughts, and the character of who I am.  He’s always here, and whenever I need his sage wisdom, all I need to do is ask.

以上是老公原创,请勿转载!

[ 打印 ]
阅读 ()评论 (8)
评论
何必在意 回复 悄悄话 回复 '菲儿天地' 的评论 : 谢谢菲儿留言!从你的博文中可以读出你对你千金能力和独立的赞赏,有时放手是让双方能和谐相处的最好方式。祝端午安康!
何必在意 回复 悄悄话 回复 'PingJiangLi' 的评论 : 谢谢留言,祝端午安康!
何必在意 回复 悄悄话 回复 '晓青' 的评论 : 谢谢晓青留言,经常看你的周末感言,很治愈!希望龙卷风造成的损坏能很快修复,祝端午安康!
何必在意 回复 悄悄话 回复 '海风随意吹' 的评论 : 谢谢海风留言!祝端午安康!
海风随意吹 回复 悄悄话 写得真好,感人!亲子关系是双方都在成长,经历成长之苦乐。
晓青 回复 悄悄话 写得真好,感动!
PingJiangLi 回复 悄悄话 谢谢分享!你老公写得真好。
菲儿天地 回复 悄悄话 超级感动,你先生写得真好,我从他的信中也看到了自己和女儿的影子。
登录后才可评论.