潇洒人生路

人的一生最重要的是自由和随之而来的责任。
个人资料
  • 博客访问:
正文

[随笔]最后一课:感动美国人民的兰迪教授(文/视频) (图)

(2007-12-04 13:18:20) 下一个



如果你即将离开人世,你希望给别人留下些什么?

年仅47岁的Randy Pausch 博士是美国卡纳基梅隆大学计算机系教授,得了不治之症,还只有几个月的生命。尽管如此,他向人们展示了积极向上的励志精神。他作的有关生命的“最后一课”在ABC,CBS, 华尔街日报,噢普等主流媒体和网络上广泛传播,深入人心。ABC世界新闻选他为“本周之星”。

这个叫做“真正实现你童年的梦想”的讲座,是他在卡纳基梅隆大学给学生们谈人生谈理想的精彩演说。

他说,这个演讲,是给我未成年的孩子们留下的。如果你也觉得有帮助,那实在太好了。演讲造成轰动,实在荣幸也不好意思。我真的没什么特别的。送孩子来我们的大学吧。我死以后, 这里的教授们会接着给他们上人生的课程。

他说, 我不怕死,但我怕死的过程。死亡是人生命的一个组成部分,谁都要死,所以没什么可怕的。但我这个病的死亡过程会很痛苦,会给我的妻子和孩子带来很大的痛楚,我于心不忍。我可以选择速死,可那对孩子又不公平。好象挤柠檬一样,要是还能挤出最后一滴,他们还要再挤一挤。所以说,能活着真的是一个礼物,要好好享受生命才是,要开心。

以下是Randy Pausch教授几个主要的人生感悟, 希望对大家有些启发和帮助:

1。Brick walls are there for a reason: they let us prove how badly we want things. 
人生路上有阻挡你梦想的砖墙,那是有原因的。这些砖墙让我们来证明我们究竟有多么想要得到我们所需要的。

2。Experience is what you get when you didn’t get what you wanted.
当你得不到你想的到的东西时,你会得到经验。

3。Never lose the child-like wonder.
永远不要失去孩童一样的好奇心。

4。If we do something which is pioneering, we will get arrows in the back. But at the end of the day, a whole lot of people will have a whole lot of fun. 
当我们做一些前人没用做过的事情时,有人会放冷箭。然而,最后的结果是,我们会使更多的人更开心。
 
5。Be good at something; it makes you valuable. 
在某些方面要很能干,这会使你有价值。
 
6。If you live your life the right way, the karma will take care of itself, and the dreams will come to you. 
如果你用正确方式地去度过你的一生,好运会自然而来,梦想会来到你身边。
 
7。Stay positive no matter what, but not in denial。
无论发生什么事情,一定要往好的方面想,但是不要拒绝接受事实。
 
8。Make things fun。
凡事尽量弄得有趣些。

9。 Dream a big dream。
有大的梦想。
 
10。Learn from all the people in your life。
向你生活中所有的人学习。

11。Be dare to do things differently。
大胆去用不同的办法来做事情。

12。Find the right place to nurture your dreams。
找一个适合你实现梦想的地方。

13。If you screwed up, and no one cares to say anything, that means you have been dropped. Criticism is your best friend。
如果你做错了,没人说你什么,那是因为别人已放弃了你。批评你的人是你最好的朋友。

14。Life is a gift. Find the good things from others.  If you can wait long enough, the good side of other people will show。
生命是一个礼物。看别人好的一面。如果你给别人时间的话,他们好的一面会展现出来。

15。Don't go the short-cut, always tell the truth。
不要投机取巧,要永远说真话。

16。Don't complain, just work harder.
遇到困难,不要抱怨,要更加努力地去作。


[ 打印 ]
阅读 ()评论 (24)
评论
noso 回复 悄悄话 PITTSBURGH, Pennsylvania (AP) -- Randy Pausch, a Carnegie Mellon University computer scientist whose "last lecture" about facing terminal cancer became an Internet sensation and a best-selling book, died Friday. He was 47.

Randy Pausch emphasized the joy of life in his "last lecture," originally given in September 2007.

Pausch died at his home in Virginia, university spokeswoman Anne Watzman said. Pausch and his family moved there last fall to be closer to his wife's relatives.

Pausch was diagnosed with incurable pancreatic cancer in September 2006. His popular last lecture at Carnegie Mellon in September 2007 garnered international attention and was viewed by millions on the Internet.

In it, Pausch celebrated living the life he had always dreamed of instead of concentrating on impending death.

"The lecture was for my kids, but if others are finding value in it, that is wonderful," Pausch wrote on his Web site. "But rest assured; I'm hardly unique."

The book "The Last Lecture," written with Jeffrey Zaslow, leaped to the top of the nonfiction best-seller lists after its publication in April and remains there this week. Pausch said he dictated the book to Zaslow, a Wall Street Journal writer, by cell phone. The book deal was reported to be worth more than $6 million.

At Carnegie Mellon, he was a professor of computer science, human-computer interaction and design, and was recognized as a pioneer of virtual reality research. On campus, he became known for his flamboyance and showmanship as a teacher and mentor.

The speech last fall was part of a series Carnegie Mellon called "The Last Lecture," where professors were asked to think about what matters to them most and give a hypothetical final talk. The name of the lecture series was changed to "Journeys" before Pausch spoke, something he joked about in his lecture.

"I thought, damn, I finally nailed the venue and they renamed it," he said.

He told the packed auditorium he fulfilled almost all his childhood dreams -- being in zero gravity, writing an article in the World Book Encyclopedia and working with the Walt Disney Co.

The one that eluded him? Playing in the National Football League.

"If I don't seem as depressed or morose as I should be, sorry to disappoint you," Pausch said.

He then joked about his quirky hobby of winning stuffed animals at amusement parks -- another of his childhood dreams -- and how his mother introduced him to people to keep him humble: "This is my son, he's a doctor, but not the kind that helps people."

Pausch said he was embarrassed and flattered by the popularity of his message. Millions viewed the complete or abridged version of the lecture, titled "Really Achieving Your Childhood Dreams," online.

Pausch lobbied Congress for more federal funding for pancreatic cancer research and appeared on "Oprah" and other TV shows. In what he called "a truly magical experience," he was even invited to appear as an extra in the new "Star Trek" movie.

He had one line of dialogue, got to keep his costume and donated his $217.06 paycheck to charity.

Pausch blogged regularly about his medical treatment. On Feb. 15, exactly six months after he was told he had three to six months of healthy living left, Pausch posted a photo of himself to show he was "still alive & healthy."

"I rode my bike today; the cumulative effects of the chemotherapy are hurting my stamina some, but I bet I can still run a quarter mile faster than most Americans," he wrote.

Pausch gave one more lecture after his Carnegie Mellon appearance -- in November at the University of Virginia, where he had taught from 1988 to 1997.

Pausch often emphasized the need to have fun.

"I mean I don't know how to not have fun. I'm dying and I'm having fun. And I'm going to keep having fun every day I have left. Because there's no other way to play it," he said in his Carnegie Mellon lecture. "You just have to decide if you're a Tigger or an Eeyore. I think I'm clear where I stand on the great Tigger/Eeyore debate. Never lose the childlike wonder. It's just too important. It's what drives us."

Born in 1960, Pausch received his bachelor's degree in computer science from Brown University and his Ph.D. from Carnegie Mellon.

He co-founded Carnegie Mellon's Entertainment Technology Center, a master's program for bringing artists and engineers together. The university named a footbridge in his honor. He also created an animation-based teaching program for high school and college students to have fun while learning computer programming.

In February, the Academy of Interactive Arts & Sciences in California announced the creation of the Dr. Randy Pausch Scholarship Fund for university students who pursue careers in game design, development and production.

He and his wife, Jai, had three children, Dylan, Logan and Chloe.
xyz---xyz 回复 悄悄话 回复noso的评论:
谢谢!做得好!
谢谢!想着大家!

静候!
比约克 回复 悄悄话 好文,谢谢分享。常常到你这里来漫步,果然是总有收获。祝周末愉快!
edelweis 回复 悄悄话 他的一堂课会为许多人重新激发生命的活力, 这种快乐超越生命存在的的长短。

Noso 的主意好,你写信给他, 对他克服病痛也是个很大鼓舞!

谢谢分享好文, 周末愉快!
罢了 回复 悄悄话 太好了!翘首以盼!
noso 回复 悄悄话 谢谢各位网友的留言。

我给RANDY PAUSCH博士写了封信,提到这篇文章和大家的评语。如果能收到他的回信的话,我会刊登出来跟大家分享。

voicing 回复 悄悄话 CMU professors really know how to give talks!
xyz---xyz 回复 悄悄话 谢谢!真好。
本想挑一句最感触的话,读了一次又一次,句句touch my heart.
惜福,惜福,再惜福!———— “罢了”说到点子上了。
noso 回复 悄悄话 回复罢了的评论:

说的真好,感人。少见的好评语。谢谢。

最近每天上下班都看到车祸,我在想,又有一个人不能回家了。无论他/她是谁,他/她都有过自己的梦想,一不留神,就永远失去了实现梦想的机会。活着的亲人会有更多的遗憾:也许当初不这样就好了,要是那样就好了。。。。
罢了 回复 悄悄话 不好意思,有一处笔误。

“人说:我享受的是过程。。。。。”,应该为:“我享受的是过程。。。。”

老板来交待工作,匆忙之际来不及看一遍就放上去了。很好玩吧,哈哈哈。。。

罢了 回复 悄悄话 今天忘了带饭,又懒得出去吃,正好利用午饭时间码一篇。

一连看了两遍,除了感动,还是感动!一幅幅感人的画面,一句句掷地有声,阳光般的话语,像潮水一般涌进我的心里,湿润了我的心田。当今世界,能感动我们的东西越来越少,因此这份带着湿润的感动就愈显其珍贵了。

最喜欢的一段话是:I don’t know how not to have fun, I am dying to not having fun, I am going to keep having fun everyday I have left, because there is no other way to play.(我不能想象没有乐趣的生活,如果没有了乐趣生命还有什么意义。我要使生命中剩下的每一天都充满乐趣,因为
这是我唯一的选择。)

我这人一生中有许多绰号,最喜欢的绰号要数“大玩家”。与我而言,活着就是美好,人生就像玩牌,我也希望能抓到一张好牌,但我从不刻意,一切顺其自然。人说:我享受的是过程,享受的是那种永远不知道下一张是什么牌,那种充满无限可能性的未知乐趣,这种乐趣使人生因此充满希望。人说:我创造,我努力,我成功。我说:我努力,不刻意,我快乐。佛说:放下,看破,自在。我说:看开,放平,也自在。人说:命运是一架钢琴,全在于你怎么弹奏它。我说:太同意了,虽然我是一个宿命论者。

最感同身受的一段话是:Life is a gift, if you wait long enough, other people will show you their good side. If there is anything I learned that is absolutely true. Sometimes it may take longer than you like, but the onus is on you to keep the hope and keep the waiting.(生命是一件礼物,如果你能耐心等待,你就一定能看到人身上善良的一面,这是我一生得到的真实感悟。有时候等待的时间比你期望的要长,但是保持这种希望和等待这是你的责任。)
这也是我的人生感悟。曾写过一段关于“等待”的话:

“自我母亲过世后,我从我的人生字典里拿走了一个字,同时也加上了一个字。有意思的是,拿走和加上的是同一字:“等”,然其意义却南辕北辙。拿走的那个“等”是拖延的意思。我对自己说:从今往以后,今天的事,尽量争取今天做,今天的心愿,尽量争取今天了,不要再等待,不要再拖延,不要再给自己留下更多的遗憾。加上的那个“等”字是耐心的意思。我告诉自己:给人机会也就是给自己机会。人生中,朋友、亲人、同事之间的摩擦和误解时有发生,在这种情况下千万不能意气用事,转过身一走了之。你一定要给别人了解你的机会,你要向他们证实,你是一个值得信任,值得交往的朋友。你也要给自己去了解别人的机会,要耐心等待这样的机会,千万不要错过任何一位可以陪同你走人生的人。”
最想记住的一段话是:Creating memories for the kids.(为孩子们创造记忆)
回想自己的一生,由于种种原因,父母几乎没有留给我什么值得怀念的记忆,这是我生命中的一大遗憾。所以我向自己发誓,一定要留给我的孩子们创造一个丰富珍贵的记忆库,使她们在没有我的日子里,依然可以汲取力量、感受温馨。
感触最深的一段话是:I am not afraid of death but I am afraid of die.(我并不畏惧死亡本身,但是我害怕死亡的过程。)
我很久以前就在思考死亡这件事了,我希望在我中年的生命里能把这件事想明白。我想,若是我想明白了,我也就不会惧怕死亡了。但是和兰迪教授一样,我很害怕死亡的过程。我害怕看到我的亲人为我流泪,为我神伤;我也害怕病痛对我皮囊不堪忍受的折磨,让我时时刻刻都感受到什么叫生不如死。当然,我也可以采取“安乐死”,但是有时候活着并不是为了自己,而是一种责任。

兰迪教授的话使我想到了弘一法师李叔同。李叔同在生病之后写道:1935年忽然生了一场大病,这一回的大病,可以说是我一生的大纪念。人说大病之后必有大悟,这场大病带给出家了的李叔同什么样的大悟和大纪念呢?我想,应该是他在《青年佛徒应注意的四项》中所提到的,希望他的徒弟们牢记在心,并作为永久纪念的,和兰迪教授有着异曲同工的传世名言:“惜福,习劳,持戒,自尊”吧!

所以,在我活着的时候,我要一再告诉自己:惜福,惜福,再惜福!
暗香清影 回复 悄悄话 感动!为这样精彩的演讲鼓掌

多谢分享!
走马看花 回复 悄悄话 谢谢分享。条条是经典。
SAR 回复 悄悄话 Hope he is still alive. He should.
noso 回复 悄悄话 回复罢了的评论:

Thanks.
noso 回复 悄悄话 回复小喜宝的评论:


Never lost your dream. : )
noso 回复 悄悄话 回复edelweis的评论:


的确如此。好久不见,问好。: )
noso 回复 悄悄话 回复bluecurrent的评论:

希望你能跟大家分享你的感梧。: )
noso 回复 悄悄话 回复彩云满天飞的评论:


well said. he is a very brave man.
罢了 回复 悄悄话 已经收藏,一定好好看一看,听一听。

谢谢分享!
小喜宝 回复 悄悄话 要把这些人生感悟牢记在心中,条条受用,时刻监督反省-------童年的梦想已经在眼前。。。。。他的精神永存我们心中!
edelweis 回复 悄悄话 很佩服这个人,有精神,有勇气。
bluecurrent 回复 悄悄话 Dr. Pausch,一个生命的真正强者。一个对生活充满热爱的人。对童年梦想的追逐,母亲的爱,妻子和孩子们的爱,让他的生命这么的光彩。

回想起去年逝去的41岁师兄,被癌细胞折磨了4年的他,没有孩子没有亲情更没有爱情,在无尽的孤独和绝望中离开。 一个生前寂寞了一辈子的才子,淡漠地看着自己热闹而排场的追悼会,我想只有自己知道他在天堂中冷笑着人间的闹剧。

病倒了三天在灵魂脱壳般的昏迷中 我对生命 感悟出了很多东西。
彩云满天飞 回复 悄悄话 真正的强者, 生命对于他来说也许是短暂的, 但他的那种开朗乐观积极的精神将在人们的记忆中留下永恒~~~~
登录后才可评论.